"باسمه تعالی"
نمونه سوالات درس جامعه شناسی یک
فصل اول
درس اول
1- کنش انسانی را تعریف کنید؟
2- انواع کنش های انسانی رانام ببرید؟
3- برای هر کدام از انواع کنش های انسانی دو مثال بنویسید؟
4- مهم ترین ویژگی های کنش انسانی را بنویسید؟
5- آگاهانه بودن کنش انسان به چه معنایی است؟ با ذکر مثال توضیح دهید؟
6- ارادی بودن را به عنوان یکی از ویژگی های کنش انسانی توضیح دهید؟
7- با ذکر یک مثال "هدفدار بودن" را به عنوان یکی از ویژگی های کنش انسانی توضیح دهید.
8- چرا کنش های انسانی را بدون توجه به معنای آنها نمی توانیم بشناسیم؟
9- تفاوت رفتار یک فرد در دوران کودکی با رفتار او در دوره بزرگسالی به کدامیک از ویژگی های کنش انسانی مربوط می گردد؟
10- کنش انسانی دارای چند نوع نتیجه یا پیامد است؟ نام ببرید.
11- پیامدهای ارادی و پیامدهای طبیعی کنش انسانی را توضیح دهید.
12- پیامدهای طبیعی و غیرارادی کنش انسانی را با پیامد های ارادی کنش انسانی مقایسه کنید؟
درس دوم
1- علوم انسانی به چه علومی گفته می شود؟
2- چرا علوم انسانی از کارهای غیر ارادی انسانها بحث نمی کند؟
3- تفاوت علوم انسانی و علوم طبیعی را توضیح دهید؟
4- موضوع علوم طبیعی با فلسفه چه تفاوتی دارد؟
5- تفاوت موضوع علوم انسانی با فلسفه در چیست؟ توضیح دهید.
6- قانون علیت به چه معنایی است؟
درس سوم
1- به نظر شما علوم انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند یا علوم طبیعی؟
2- فایده های علوم طبیعی را بنویسید؟
3- چرا به علوم طبیعی ، علوم ابزاری گفته می شود؟
4- فایده های علوم انسانی را بنویسید؟
5- چرا به علوم انسانی ،" علوم تفهمی" نیزگفته می شود؟
6- از چه جهتی به علوم انسانی ، علوم انتقادی گفته می شود؟
7-علوم انسانی چگونه می توانند به عنوان وسیله ای برای رسیدن انسان به عدالت و سعادت تلقی شوند؟
8- اگر علوم انسانی گرفتار مشکل شوند چه شرایطی برای انسانها محقق می گردد؟
9- چرا علوم انسانی نسبت به علوم طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟
درس چهارم
1- کنش اجتماعی را تعریف کنید؟
2- اجتماعی بودن کنش به چه معنایی است؟
3- برای کنش اجتماعی چند نمونه مثال ذکر کنید؟
4- رابطه هنجارها و ارزشها با کنش اجتماعی را توضیح دهید؟
5- خرد ترین و کلان ترین پدیده های اجتماعی کدامند؟
6- با ذکر یک مثال توضیح دهید که هر یک از پدیده های اجتماعی در تناسب با دیگر پدیده های اجتماعی شکل می گیرد؟
درس پنجم
1- علوم مختلف از چه جهاتی با هم تفاوت دارند؟
2- تعاریفی که از علوم اجتماعی می شود دو مورد را بنویسید؟
3- اگر علوم اجتماعی را شناخت کنش انسانی تعریف کنیم ، این تعریف از چه اهمیتی برخوردار است؟
4- موضوع علوم انسانی را با موضوع علوم اجتماعی مقایسه کنید؟
5- فایده های علوم اجتماعی را بنویسید.
6- چرا قدرت پیش بینی علوم اجتماعی نسبت به علوم طبیعی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است؟
7- مهمترین رشته هایی که پیرامون پدیده های اجتماعی وجود دارد را بنویسید؟
8- اقتصاد را به عنوان یکی از رشته های مرتبط با پدیده های اجتماعی تعریف کنید؟
9-علم حقوق را توضیح دهید.
10- منظور از علم سیاست چیست؟
11-علوم تاریخ و باستان شناسی را توضیح دهید.
12- مردم شناسی را با جامعه شناسی مقایسه کنید.
درس ششم
1- جامعه شناسی خرد و کلان را توضیح دهید؟
2- اثبات گرایی یا پوزیتویسم را توضیح دهید؟
3- مهمترن ویژگی موضوع جامعه شناسی قرن نوزدهم چه بود؟
4- روش جامعه شناسی پوزیتویستی را توضیح دهید؟
5- جامعه شناسی پوزیتویستی را از لجاظ "هدف" توضیح دهید؟
6- جامعه شناسی تفهمی را توضیح دهید.
7- جامعه شناسی تفهمی را از لحاظ "موضوع" توضیح دهید.
8- چرا جامعه شناسی ماکس وبر را جامعه شناسی تفهمی می گویند؟
9- دو نکته مهمی را که ماکس وبر از لحاظ "روش" به آن توجه کرد را بنویسید؟
10- هدف جامعه شناسی تفهمی را توضیح دهید.
11- چگونگی شکل گیری جامعه شناسی انتقادی را توضیح دهید.
12- جامعه شناسی انتقادی را از لحاظ "موضوع" توضیح دهید.
13- جامعه شناسی انتقادی را از لحاظ "هدف" توضیح دهید.
14- جامعه شناسی انتقادی را از لحاظ "روش" توضیح دهید.
15- چرا جامعه شناسی پوزیتویستی و تفهمی نسبت به جامعه شناسی انتقادی محافظه کار هستند؟
درس هفتم
1- دانشمندان جهان اسلام نظیر فارابی و ابن سینا و اندیشمندان یونانی مثل ارسطو چه تقسیم بندی از علوم بر اساس موضوع ارائه می دادند؟
2- دانشمندان اسلامی و فلاسفه یونانی فلسفه نظری و عملی را چگونه تعریف می کردند؟
3- دانشمندان اسلامی و فلاسفه یونان علوم نظری را به چند دسته تقسیم می کردند؟
4- تقسیمات علوم عملی (علوم انسانی) از نظردانشمندان اسلامی و فلاسفه یونانی را بنویسید؟
5- چرا جامعه شناسی انتقادی در روش خود با مشکل مواجه می شود؟
6- عقل عملی و عقل نظری را از نظر دانشمندان جهان اسلام و فلاسفه یونانی توضیح دهید؟
7- چرا فارابی علم اجتماعی را علم تدبیر مدن نامید؟
8-علامه طباطبایی در مورد عقل عملی چه نظری دارند؟
9- منظورعلامه طباطبائی از اعتباریات چیست ؟ چند مثال بیاورید؟
10-اعتباریات دارای چه ویژگی هایی هستند؟
فصل دوم
درس هشتم
1- چند مورد از مهم ترین ویژگی های موجودات اندام واره (موجودات زنده) را بنویسید.
2- جهان اجتماعی با بدن یک موجود زنده چه شباهت هایی دارد؟
3- مهم ترین و اصلی ترین تفاوت جهان اجتماعی با موجود زنده چیست؟
4- جهان اجتماعی را با یک بازی گروهی مقایسه و تشریح کنید؟
5- تفاوت جهان اجتماعی با موجودات زنده در این است که جهان اجتماعی پدیده ای ............ولی موجود .......... است.
6- زندگی موجودات زنده طی نسل های مختلف چگونه تداوم پیدا می کند؟
7- فرهنگ را توضیح دهید؟
8- اگر یک نسل نتواند فرهنگ خود را حفظ کند یا نتواند آن را به نسل بعد منتقل کند چه شرایطی پیش می آید؟
9- هر جامعه طی نسل های مختلف با انتقال فرهنگ خود به ........می پردازد.
درس نهم
1- تقسیمات جهان اجتماعی را بنویسید؟
2- یکی از پدیده های خرد ...........و یک پدیده کلان ............... می باشد.
3- تقسیم پدیده های اجتماعی براساس خرد و کلان به کدامیک بخش بندی اجزاء جهان اجتماعی مرتبط می گردد؟
4- چند مورد از پدیده های ذهنی و چند مورد از پدیده های عینی را مثال بزنید؟
5- چرا اجزاء و بخش های مختلف جهان اجتماعی دارای اهمیت یکسانی نیستند؟
6- منظور از لایه های سطحی جهان اجتماعی چیست؟
7- لایه های عمیق و بنیادین جهان اجتماعی کدامند توضیح دهید؟
8-"از جای برخاستن " دارای چه معناهایی است؟
9-"نهاد" چیست؟
10- بخشی از نهادهایی که در کنش انسانی مورد استفاده قرار می گیرند را بنویسید؟
11- رابطه نهادها با جامعه را توضیح دهید؟
12- هنجارها و ارزش ها در کدام لایه های نظام اجتماعی قرار می گیرند با استدلال توضیح دهید؟
درس دهم
1- تنوع جهان های اجتماعی را توضیح دهید؟
2- دلیل تفاوت همکاری اعضاء و اجرای جهان اجتماعی با موجودات دیگر چیست؟
3- چه عواملی سبب پیدایش جهان های مختلف می گردد؟
4- رابطه جهان اجتماعی را با انسان های آگاه و فعال را توضیح دهید؟
5- آیا هر نوع تغییری که در زتدگی اجتماعی رخ دهد از نوع تغییر جهان اجتماعی است ؟ استدلال نمایید.
6- تفاوت هایی که مربوط به لایه های سطحی و پایین جهان اجتماعی باشد از چه نوع تفاوت هایی است؟
7- لایه های سطحی و لایه های عمیق جهان اجتماعی را با یکدیگر مقایسه کنید؟
8- چرا زبان ها و نژادهای مختلف را نمی توان جزء بنیادین و اصلی جهان اسلام دانست؟
9- عمیق ترین لایه های اعتقادی جهان اسلام کدام است؟
10- توحید و یکتاپرستی چه تاثیری در انسان ، ارزش ها و هنجارها ایجاد کرد؟
11- مفاهیم و معانی بنیادین جهان اسلام چگونه با مفاهیم و معانی قبل از جهان اسلام مبارزه کرد؟
درس یازدهم
1- چگونگی شکل گیری پیامدها و الزامات جهان اجتماعی را توضیح دهید؟
2- تا چه زمانی پیامدهای ضروری و الزامی یک جهان اجتماعی باقی می ماند؟
3- یک نمونه از قواعدی که به اراده و اعتبار انسان ها وضع می شوند را مثال بزنید؟
4- جهان های اجتماعی بر چه اساسی داوری می کردند؟
5- منظور از جهان متجدد غرب چیست؟
6- ماکس وبر درباره ویژگی های مثبت و منفی جهان متجدد به چه نکاتی توجه کرده است؟
7- منظوراز رویکرد این جهانی در جهان متجدد چیست؟
8- افسون زدایی به چه معنا است ؟ توضیح دهید؟
9- مراد از عقلانیت ابزاری چیست؟
10- غلبه کنش های عقلانب معطوف به هدف را به عنوان یکی از ویژگی های جهان متجدد توضیح دهید؟
11- منظور از عقلانیت ذاتی پیست؟
12- قفس آهنین به چه معنایی است آنرا توضیح دهید؟
درس دوازدهم
1- جامعه شناسانی که معتقدند همه جوامع انسانی شبیه به یکدیگرند برای عقیده خود چگونه استدلال می کنند؟
2- نگاه تک خطی به تاریخ را توضیح دهید؟
3- جوامع مکانیکی و جوامع ارگانیکی از چه ویژگی هایی برخوردار هستند آنها را توضیح دهید؟
4- چگونگی تحولات فرهنگ ها و تمدن ها را براساس دیدگاه عرضی جهان های اجتماعی توضیح دهید؟
5- نمونه هایی از فرهنگ ها و تمدن های متفاوتی که در عرض یکدیگر قرار دارند را مثال بزنید.
6- جهان های اجتماعی براساس نوع فرهنگ و اعتقادات به چند دسته تقسیم می شوند آنها را نام ببرید؟
7- منظور از فرهنگ سکولار چیست؟
8- فرهنگ معنوی چگونه به جهان هستی نگاه می کند؟ توضیح دهید؟
9- غرب بعد از رنسانس دارای چه هویتی است ؟
10- جامعه مقدس و معنوی به چند شکل تقسیم بندی می شود؟
11- فرهنگ اساطیری را توضیح دهید؟
12- جهان های اجتماعی بشر بر اساس صادق یا کاذب بودن را تقسیم بندی کنید؟
درس سیزدهم
1- شناخت عمومی در زندگی اجتماعی از چه اهمیتی برخوردار است ؟ توضیح دهید؟
2- رابطه کنش و آگاهی را توضیح دهید؟
3- ما درباره کدام نوع شناخت کم تر می اندیشیم؟
4- در چه شرایطی افراد جامعه درباره شناخت عمومی اندیشه می کنند؟ باذکر یک مثال توضیح دهید؟
5- ویژگی های شناخت عملی را بنویسید؟
6- آگاهانه بودن و تامل استدلال را به عنوان دو ویژگی شناخت علمی توضیح دهید؟
7- شناخت علمی و شناخت عمومی را از لحاظ ویژگی " جست و جوی حقیقت " مقایسه کنید؟
8- سه مورد از تاثیرات شناخت علمی بر شناخت عمومی را بنویسید؟
9- شناخت علمی چگونه می تواند در زمینه رشد فرهنگ به شناخت عمومی کمک کند؟
10- تاثیرات شناخت عمومی بر شناخت علمی را بنویسید؟
11- شناخت عمومی چگونه با طرح پرسش بر شناخت علمی تاثیرگذار است؟
12- شناخت عمومی چگونه می تواند از شناخت علمی حمایت کند؟
13- پیش گیری را به عنوان یکی از تاثیرات شناخت عمومی بر شناخت علمی توضیح دهید؟
درس چهاردهم
1- به طور کلی جوامع چه نوع علومی را پذیرش و چه نوع علومی را دنبال نمی کنند؟
2- شناخت علمی چگونه بر اساس فرهنگ های متفاوت فرق می کند؟
3- منظوراز شناخت حسی چیست؟ مثال بیاورید؟
4- شناخت حسی را از لحاظ ابزار، منبع و روش شناخت بررسی کنید؟
5- شناخت عقلی چیست؟
6- شناخت عقلی را از لحاظ ابزار، منبع و روش بررسی نمایید؟
7- شناخت عقلی و شناخت ابزاری چه تمایزی بین انسان و حیوان ایجاد می کند؟
8- استدلال تجربی و استدلال غیر تجربی یا تجریدی را تعریف کنید؟
9- شناخت شهودی را از لحاظ معیارهای ابزار ، منبع و روش مورد بررسی قرار دهید؟
10- وحی تشریعی را توضیح دهید؟
11- معنای عام وحی را توضیح دهید؟
12- وحی کننده و وحی شونده در معنای عام را توضیح دهید؟
13- انواع شناخت شهودی را بنویسید؟
14- شهود رحمانی و شهود شیطانی را توضیح دهید؟
درس پانزدهم
1- منظور از معرفت چیست؟
2- محدود کردن معنای علم به علم تجربی را از لحاظ تاریخی بررسی نمایید؟
3- علت تردید زود هنگام از تعریف تجربی علم را توضیح دهید؟
4- دلیل فرهنگی و اجتماعی فراگیری و گسترش تعریف حسی ازعلم ( در قرن 19) چه بود؟
5- دیدگاه حس گرایانه در قرن 19 چگونه به جامعه شناسی نگاه می کرد؟
6- اگوست کنت در مورد شناخت تجربی و شناخت شهودی چه نظری داشت؟
7- معایب و محاسن روش حسی و تجربی را بنویسید؟
8- رویکرد صرفا حسی و تجربی به علوم اجتماعی با چند آسیب مواجه است ؟ آنها را بنویسید؟
9- جامعه شناسان انتقادی برای خارج کردن علوم اجتماعی از محدودیت هایی که جامعه شناسی تجربی گرفتارآن شده بود، چه راهکاری ارائه داد؟
10- منظور از فهم عرفی یا عقل جمعی چیست؟
درس شانزدهم
1- عقل در معنای وسیع وعام شامل چه اجزائی می گردد؟
2- عقل در معنای خاص به چه معنایی است؟
3- عقل در معنای خاص به چند نوع تقسیم می شود؟
4- منظور از عقل نظری و عقل عملی چیست؟
5- منظور از علوم اجتماعی عقلی چیست؟
6- استفاده از عقل نظری برای علم اجتماعی عقلی چه کاربردی دارد؟
7- علوم اجتماعی عقلی از چه توانایی برخوردار است؟
8- به چه دلیلی علوم اجتماعی عقلی هیچ یک از آسیب های رویکرد تجربی به علوم اجتماعی را ندارد؟
9- آسیب مهم رویکرد عقلی چه هنگامی رخ می دهد؟
10- رویکرد عقلی به علوم اجتماعی به چه دلیلی ارزش شناخت علمی را نسبت به فرهنگ ها و جوامع مختلف حفظ می کند؟
درس هفدهم
1- تقسیمات جهان اجتماعی را بنویسید؟
2- انسان جهان اساطیری چگونه به "هستی " نگاه می کند؟
3- جهان اساطیری حاصل چیست ؟
4- در جهان اساطیری انسان ها چه موضوعات و مسائلی را دنبال می کنند؟
5- در جهان اساطیری کدام یک از مراتب عقلانیت رد و کدامیک پذیرفته می گردد؟
6- چرا در جهان اساطیری عقل تجربی و ابزاری ارزشی ندارد؟
7- جهان توحیدی را به طور خلاصه توضیح دهید ؟
8- در جهان توحیدی بزرگ ترین آیت و نشانه خداوندی چیست ؟ وبه چه معنایی است؟
9- اولین مخلوق خداوند در جهان توحیدی کدام است ؟
10- وحی الهی از کدام منبع استفاده می کند؟
11- علم لدنی را توضیح دهید؟
12- رابطه شناخت وحیانی را با شناخت و علم عقلانی توضیح دهید؟
درس هجدهم
1- منظور از آیات آفاقی و آیات انفسی چیست؟
2- از منظر قرآن شناخت اجتماعی با کدام ابزار به دست می آید ؟
3- شناخت اجتماعی قرآن با استفاده از وحی و مراتب مختلف عقل بشری از چه توانایی برخوردار است؟
4- در تصویری که قرآن از جامعه انسانی ترسیم می کند کدام ویژگی ها را می توان دید؟
5- از منظر قرآن انسان (فرد) چه تاثیری بر جامعه می تواند داشته باشد؟
6- اسارت انسان در نظام ظالمانه را به عنوان یکی از ویژگی های جامعه انسانی از نظر قرآن توضیح دهید؟
7- جامعه توحیدی بر چه اساسی بر محور حقیقت شکل می گیرد؟
8- منظور از سنت های الهی چیست ؟
9- سنت ظهوروسقوط امت ها را توضیح دهید؟
10- منظور از سنت امتحان و ابتلا چیست؟
11- سنت ارسال رسل را به عنوان یکی از سنت های الهی توضیح دهید؟
دنبالمکن!
متفاوت و جذاب!
ثبت لحظه ها، دنبال کردن علاقهمندیها!
فراتر از یک شبکه ی اجتماعی!
ببینید افراد و گروه های مورد علاقه ی شما هم اکنون چه می کنند؟!
هم اکنون به ما بپیوندید!
wWw.Donbalamkon.Com