گروه آموزشی علوم اجتماعی بوکان

ابلاغ نامه های گروه آموزشی به همکاران

گروه آموزشی علوم اجتماعی بوکان

ابلاغ نامه های گروه آموزشی به همکاران

برنامه عملیاتی گروه علوم اجتماعی

به نام خدا

برنامه‌ی عملیاتی گروه علوم اجتماعی شهرستان بوکان

در طول سال تحصیلی 92 - 91

ردیف

هدف

موضوع

شرح فعالیت

کمیت

زمان بندی

1

کاهش تدریجی افت تحصیلی

الف) دانش افزایی معلمان

1-استفاده از نظرات همکاران مجرب و انعکاس آن در جلسات تخصصی

2- جمع‌آوری ایده‌های نو و خلاق آموزشی و انعکاس آن به همکاران

3- برگزاری کارگاه‌های آموزشی

4- معرفی سایت‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی

5- آشنایی همکاران با سوالات استاندارد بر اساس سطوح حیطه‌ی شناختی

6- تهیه بروشور آموزشی

به اندازه تشخیص

 

 

 

1 مورد

در حد نیاز

دو مورد

 

دو مورد

طول سال تحصیلی

 

 

طول سال تحصیلی

 

 

آذر و اردیبهشت

 

طول سال

ب) توسعه و تعمیم روش‌های نوین تدریس

7- تهیه طرح  درس

8- نظارت بر اجرای برنامه‌های آموزشی (زمان‌بندی و ....)

9- تعمیم شیوه‌های نوین تدریس همکاران خلاق و مبتکر

10- مطالعه و تعمیم یافته‌های جدید

1 مورد

حسب نیاز

در جریان سال

طول سال

 

طول سال

ج) برگزاری جلسات گروه

11- ایجاد وبلاگ آموزشی و به‌روزرسانی آن

12- برگزاری کارگاه آموزشی تدریس هوشمند

13- برگزاری جلسات تخصصی

14- تهیه محتوی الکترونیکی

15- معرفی وسایل آموزشی به مدارس

16- ارایه‌ی نمونه سوالات استاندارد

1 مورد

1جلسه

4 مورد

2 مورد

4 نمونه

2 مورد

بر اساس اعلام گروه آموزشی

طول سال

طول سال

طول سال

طول سال

آذر و اردیبهشت

2

نظارت جامع

الف) شناخت وضع موجود

17- ایجاد بانک اطلاعاتی شغلی دبیران علوم اجتماعی

18- تحلیل محتوای کتاب درسی

1 مورد

حسب ضرورت

آذرماه

طول سال

ب) تعیین وضع مطلوب

19- نظارت بیشتر بر فعالیت آموزشی

20- ترغیب همکاران به فعالیت‌های علمی و پژوهشی

21- شناسایی استعدادهای خلاق و ترویج تجارب همکاران

22- ارتقای سطح بینش همکاران نسبت به درس علوم اجتماعی

23- ارتقای سطح کیفی آموزش

حسب نیاز

حسب نیاز

 

 

طول سال

طول سال

 

طول سال

 

طول سال

 

طول سال

 

 

ج) نظارت بر فرایند آموزشی

24- نقد و بررسی سوالات امتحانی و ارسال نمونه‌های برتر به گروه‌های آموزشی

25- بررسی و بازبینی اوراق امتحانی

26- بازدید از مدارس

2 مورد

 

در صورت نیاز

همه مدارس

آذر اردیبهشت

 

طول سال

طول سال

3

همکاری

همکاری و ارتباط با سایر واحدها

27- هم‌اندیشی با سرگروه استان

28- همکاری و تبادل نظر با همکاران علوم اجتماعی

بر اساس ضرورت

بر اساس ضرورت

 

طول سال

طول سال

 

 

سایر فعالیت ها

 

28- ارتباط مستمر با نواحی و مناطق

29- درخواست تقدیرنامه برای همکاران فعال

30- شناسایی وضعیت درس علوم اجتماعی در نواحی و مناطق

32- همکاری در برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها

32- فراخوان تجربیات خلاقانهی دبیران

33- در صورت امکان بازدید از شهرها و استان‌های همجوار

34- ارتباط و همکاری مستمر با کارشناس تکنولوژی و گروه‌های آموزشی

بر اساس ضرورت

 

 

 

 

 

طول سال

اسفند و تیر

 

برابر جدول زمان‌بندی

طول سال

 

طول سال

 

طول سال

گروه علوم اجتماعی شهرستان بوکان

حسن پیاده

بارم بندی کتاب جدید التالیف جامعه شناسی 2

بارم بندی جدید دروس جامعه شناسی 2 و علوم اجتماعی سال چهارم

 

بارم بندی درس کتاب جدیدالتالیف جامعه شناسی ۲

جبرانی

نوبت دوم

نوبت اول

درس ها

فصل

 

۵

 

۳

2/5

اول

 

اول

2/5

دوم

۳

سوم

۳

چهارم

 

 

۱۰

 

۲

۳

پنجم

 

 

 

دوم

۳

ششم

۳

هفتم

۲

 

هشتم

۲

نهم

5/2

دهم

5/2

یازدهم

 

۵

۲

دوازدهم

 

سوم

۲

سیزدهم

۲

چهاردهم

۲۰ نمره

۲۰نمره

۲۰نمره

جمع

 

 

بارم بندی کتاب علوم اجتماعی سال چهارم چاپ ۱۳۹۰(سالی واحدی)

جبرانی

نوبت دوم

نوبت اول

درس ها

۴

 

 ۵

۷

اول -  دوم - سوم

۳/۵

۵/۵

چهارم - پنجم

۲/۵

۵/۵

ششم - هفتم

 

۳/۵

۲

هشتم

۳

---

نهم

۴

۷

---

دهم – یازدهم - دوازدهم

۲/۵

۵

---

سیزدهم - چهاردهم

۲۰ نمره

۲۰ نمره

۲۰ نمره

جمع

 

بارم بندی کتاب جدید التالیف جامعه شناسی 1

ارم بندی کتاب جدید التالیف جامعه شناسی 1

جدول بارم بندی کتاب جدیدالتالیف جامعه شناسی 1(دوم انسانی) چاپ 89

فصل ها

درس ها

نوبت اول

نوبت دوم

جبرانی

 

 

 

فصل اول

اول

2/5

 

 

 

4

 

 

 

7/5

دوم

1/5

سوم

2/5

چهارم

2/5

پنجم

2

ششم

2

هفتم

2

 

فصل دوم

هشتم

2/5

 

1

 

 

6

نهم

2/5

دهم

-

2

یازدهم

-

2

 

 

 

فصل سوم

دوازدهم

-

2

 

 

 

6/5

سیزدهم

-

1/5

چهاردهم

-

1/5

پانزدهم

-

1/5

شانزدهم

-

1/5

هفدهم

-

1/5

هیجدهم

 

1/5

جمع

20نمره

20نمره

20نمره

 

نمونه سؤالات مهم اقتصاد

 



نمونه سوالاتی بسیار خوب از کتاب اقتصاد

بسمه تعالی

سئوالات بخش 1 فصل 1:

سئوالات تشریحی:

1- در تعریف علم اقتصاد چند نکته وجود دارد فقط نام ببرید؟

2- هدف علم اقتصاد چیست؟

3- چه ارتباطی بین اقتصاد و مسائل فرهنگی و سیاسی یک کشور وجود دارد؟

4- چند نوع کالای واسطه ای نام ببرید؟

5- اقتصاد چیست؟ دیدگاه اسلام نسبت به اقتصاد چگونه است؟

6- هدف علم اقتصاد چیست؟

7- چرا افراد باید در میان خواسته های خود دست به انتخاب بزنند؟

8- انسان موجودی سیری ناپذیر است یعنی چه؟

9- 2 دلیل اسلام درباره اعتقاد به بی حد و حصر بودن منابع تولید کدام است؟

10- کالاهای ضروری و تجملی را با ذکر مثال مقایسه کنید؟

سئوالات تستی:

1- کدامیک از کالاهای زیر مصرفی است؟

1) پوشاکr           2) کارخانه ی نساجیr             3) پشمr             4) سنگ معدنr

2- تکیه اصلی علم اقتصاد در مورد موضوعات و مسائلی آن چیست؟

1) توجیه و تبیین r                                         2) کشف روابط علت و معلولیr          

3) طراحی و اجرای سیاست ها r           4) عدم اجرای برنامه هاr          

3- لوستر و تابلوهای قیمتی از نظر اقتصادی چه نوع کالاهایی هستند؟

1) مصرفیr             2) لوکس و تجملیr                                  3) ضروریr           4) واسطه ایr           

4- لازمه ی تحکیم اعتقاد به بی حد و حصر بودن نعمت های الهی چیست؟

1) ارتقاء سطح دانش فنی r                            2) پرهیز از مصرف گراییr          

3) استفاده ی درست از منابعr                        4) همه مواردr          

5- کدام گروه از کالاها به ترتیب: ضروری- واسطه ای و تجملی است؟

1) پوشاک- لاستیک ماشین- فرش دستبافr           2) خوراک- آب- لوسترr          

3) فرش گران قیمت- گلگیر ماشین- مسکنr           4) مسکن- خوراک- گوشی تلفنr          

6- هر گاه قطعه زمینی قابل کشت برای دو نوع محصول مثلا گندم و پنبه باشد دما از آن برای کشت پنبه استفاده کنیم هزینه ی فرصت از دست رفته کدام است؟

1) میزان محصول پنبه ای که بدست آورده ایمr          

2) میزان محصول گندمی که صرف نظر کرده ایمr          

3) مابه التفاوت قیمت گندم و پنبه استr          

4) مابه التفاوت قیمت دستمزد کارگران پنبه کار و هزینه نهایی محصول پنبه استr          

سئوالات کامل کردنی:

1- فردی که برای ارتقاء سطح زندگی خانواده اش می کوشد مانند کسی است که ........................................ می کند.

2- برای موارد زیر یک نمونه بیاورید.

الف) کالای مصرفی r           ب) کالای ضروری r           ج) کالای واسطه ای r           د) کالای تجملیr          

3- تعدد قابلیت مصارف منابع و امکانات به معنای ........................................ می باشد.

4- نیازهای انسان ........................................ ولی منابع و امکانات ........................................ است.

سئوالات بخش 1 فصل 2:

سئوالات تشریحی:

1- از دیدگاه حسابداری ملی فعالیت تولیدی چیست؟

2- حسابداری ملی را تعریف کنید.

3- چه نوع فعالیت هایی در حسابداری ملی محاسبه می شوند؟ بیان کنید.

4- مفهوم استهلاک را تعریف کرده مثال بزنید.

5- تفاوت تولید داخلی و تولید ملی چیست؟

6- چرا برای محاسبه فعالیت های تولیدی در حسابداری ملی کالاهای واسطه ای را به حساب نمی آوریم؟

7- تولید ناخالص داخلی را تعریف کنید.

سئوالات تستی:

1- اقلام مختلف درآمدی که در طول سال نصیب اعضای جامعه می شود چه نام دارد؟

1) درآمد داخلیr      2) درآمد اقتصادیr        3) تولید ملیr        4) درآمد ملی r

2- در رابطه با نخود و لوبیا کدامیک فعالیت تولیدی محسوب نمی شود؟

1) حمل به بازارr                         2) پاک کردن و بسته بندیr          

3) کشتr                                                   4) خرید توسط مصرف کننده نهاییr          

3- G.D.P نام اختصاری کدام شاخص اقتصادی است؟

1) تولید خالص ملی r         2) تولید خالص داخلیr        3) تولید ناخالص ملیr        4) تولید ناخالص داخلیr          

4) در کدام تولید خارجیان مقیم کشور محاسبه می شود؟

1) تولید ملیr                           2) تولید داخلیr               3) استهلاکr                            4) تولید سرانهr          

5) فرق تولید خالص و ناخالص در چیست؟

1) هزینه استهلاکr          2) کالای واسطه ایr                3) هزینه فرصتr               4) ارزش افزودهr

6) در رابطه با شرکتها محاسبه فعالیت های تولیدی در حسابداری ملی کدام مورد نادرست است؟

1) از بازار عبور کنندr                                           2) قانونی و مجاز باشندr

3) تولید در محدوده ی زمانی معینr                     4) تولید کالا یا خدمات نهاییr          

7) درآمد سرانه از تقسیم کدام دو مفهوم بر یکدیگر به دست می آید؟

1) تولید ناخالص داخلی بر هزینه استهلاکr       2) تولید ناخالص ملی بر هزینه استهلاکr

3) تولید خالص ملی بر تولید خالص داخلیr        4) درآمد ملی بر جمعیت کشورr          

8) در جامعه ای در مدت یکسال، کالای زیر تولید شده، اگر ارزش استهلاک 280 هزار ریال و تعداد جمعیت 2000 نفر باشد، تولید سرانه چقدر است؟

1) یک هزار r               2) دو هزارr                                      3) سه هزار r                                       4) چهار هزارr          

9) تولید ناخالص داخلی یک سال در کشوری 300 میلیون ریال است. استهلاک 10 درصد آن و جمعیت 60 میلیون است تولید سرانه را حساب کنید.

1) 4500r                     2) 5000r                                           3) 5500r                                           4) 6000r          

سئوالات کامل کردنی:

1) تولید بیشتر به معنی ........................................ و ........................................ بیشتر و در نتیجه ........................................ است.

الف) اسراف و تبذیر- حیف و میل بیت المالr

ب) درآمد و مصرف- رفاه بیشترr          

ج) رفاه و درآمد- گسترش مصرف گراییr

د) صادرات و درآمد- تصرف بازارهای ممالک جهان سومr

2) با توجه به تفاوت زیاد ........................................ کشورهای مختلف، محاسبه ی شاخص ها به صورت سرانه می تواند معیار بهتری برای مقایسه سطح زندگی و رفاه مردم جوامع مختلف می باشد.

3) تولید ناخالص عبارت است از کل تولید جامعه بدون توجه به مقدار هزینه های ........................................

4) خدمات قابل خرید و فروش ........................................ و با پول قابل معارضه ........................................

5) محاسبه کل پولی که از طرف بنگاه ها به سمت خانوارها جریان می یابد، روش ........................................ می باشد.

6) ارزش تولید کل جامعه عبارت از مجموع ........................................ بخش های مختلف اقتصاد است.

7) میزان تولید کالاها و خدمات در جامعه نشان دهنده ........................................ یک جامعه و ........................................ مردم آن است.

سئوالات بخش 2 فصل 1:

1) تولید کنندگان برای کسب سود بیشتر چه اقداماتی انجام می دهند؟

2) انگیزه تولید کننده از تولید کدام است؟

3) تولید کنندگان برای جلوگیری از ضرر چه اقداماتی انجام می دهند؟

4) سود را تعریف کنید و فرمول آنرا بنویسید.

5) عوامل تولید را نام ببرید و بگویید کدامیک بهتر است؟ چرا؟

6) آیا همه محصولات تولید شده به صورت مستقیم به مصرف می رسند؟ چرا؟

7) تولید کنندگانی که به فکر کسب سود در بلند مدت هستند معمولا کدام شیوه کاری را دنبال می کنند؟

8) کدامیک از هزینه ها را می توان در یک واحد تولیدی کاهش داد؟

سئوالات تستی:

1) مهمترین سرمایه یک ملت ........................................ است.

الف) نیروی انسانی r        ب) تولیدات فراوانr       ج) منابع طبیعی r        د) سرمایهr

2) کدامیک از موارد زیر از عوامل تولید محسوب نمی شود؟

الف) زمینr             ب) سرمایهr                           ج) اجارهr                            د) نیروی کارr          

3) کدامیک از عوامل تولید از بقیه مهمتر است؟

الف) زمینr                   ب) نیروی انسانیr         ج) سرمایهr               د) ماشین آلاتr          

4) هزینه ماشین آلات و مواد اولیه، استخدام کارگر و کارمند جزو کدام یک است؟

الف) هزینه های تولیدr     ب) نیروی انسانیr         ج) درآمد ناخالصr      د) سرمایه طبیعیr

5) کدام دسته از محصولات تولید در واقع به صورت غیرمستقیم بر مصرف مردم اثر می گذارد؟

الف) کالاهای مصرفی نهاییr                              ب) کالاهای سرمایه ایr          

ج) کالاهای واسطه ایr                                                         د) کالاهای غیراقتصادیr          

6) تولید کننده کالاهای با کیفیت بهتر، چه منظوری را تعقیب می نماید؟

الف) صرفه جویی در مصرف مواد اولیهr             ب) کسب سود بیشتر در آیندهr          

ج) خودداری از استخدام نیروی کار غیر لازمr        د) افزایش سود سال جاریr          

 

سئوالات کامل کردنی:

1) به سلسله اقداماتی که برای ........................................ به کالاهای مورد نیاز صورت می گیرد ........................................ می گویند.

2) به مبالغ و وجوهی که در جریان تولید به کار گرفته می شود، ........................................ می گویند.

3) صاحب سرمایه در مقابل در اختیار قرار دادن سرمایه خود، توقع دارد در ........................................ موسسه تولیدی شریک باشد.

4) مواد استخراجی از معادن در فعالیت های صنعتی مربوط به یکی از عوامل تولید به نام ........................................ است.

5) اجاره + مزد یا حقوق + قیمت سرمایه = ........................................

6) تفاوت درآمد و ........................................ عبارت است از ........................................

7) محصولات به 2 صورت ........................................ و ........................................ به دست مصرف کنندگان می رسند.

8) به کالاهای با دوامی که در جریان تولید به کار گرفته می شود ........................................ می گویند.

سئوالات بخش 2 فصل 2:

سئوالات تشریحی:

1) عوامل موثر بر تصمیم مصرف کنندگان در خرید کالا را نام ببرید.

2) رفتار اقتصادی چیست؟ توضیح دهید.

3) نزولی بودن منحنی تقاضا به چه معناست؟

4) صعودی منحنی عرضه نشان دهنده چیست؟

5) منظور از مازاد عرضه و مازاد تقاضا چیست؟

6) بازار را تعریف کنید.

7) بازار انحصاری و بازار رقابتی چه تفاوتی با هم دارند؟

8) به هنگام کمبود عرضه، یا مازاد عرضه چگونه بازار به تعادل می رسد؟

سئوالات تستی:

1) اگر قیمت از قیمت تعادلی بالا تر برود، ........................................ و در نتیجه قیمت ........................................ می آید.

الف) مازاد تقاضا- بالاr         ب) مازاد تقاضا- پایینr           ج) مازاد عرضه- بالاr          د) مازاد عرضه- پایینr

2) کدام عامل بر تصمیم تولید کننده بر تولید یک کالا موثر نمی باشد؟

الف) هزینه تولیدr            ب) قیمت کالاr             ج) پیش بینی تولید کنندهr             د) قیمت سایر کالاهاr          

3) کدام عامل بر تصمیم مصرف کننده در مورد خرید کالا تاثیر ندارد؟

الف) قیمت کالاr              ب) درآمد مصرف کنندهr        ج) سلیقه مصرف کنندهr        د) هزینه تولیدr

4) در بازار انحصاری قیمت کالا را چه کسی انتخاب می کند؟

الف) رقابت r                  ب) دولتr                   ج) انحصارگرr                             د) مصرف کنندهr          

5) اگر تولید سال جاری 40000 و تولید سال قبلی 30000 باشد نرخ رشد تولیدات چند درصد است؟

1) 40r                         2) 3/33r                     3) 50r                                    4) 10r          

6) اگر مقدار تقاضا به ازاء قیمت 100 ریال 1200 کیلو باشد به ازاء قیمت 150 ریال مقدار تقاضا کدام است؟

1) 2000 کیلوr               2) 2500 کیلوr               3) 4000 کیلوr                          4) 1000 کیلوr

قیمت

 

D

 

قیمت

 

D

 

قیمت

 

D

 

قیمت

 

D

7) کدام نمودار معرف منحنی تقاضای یک کالای عادی در شرایط معمولی است؟

مقدار 1)                                                                  مقدار 2)

مقدار 3)                                                                  مقدار 4)

8) اگر به ازای 200 ریال 400 واحد کالا عرضه شده باشد به ازاء 100 ریال امکان دارد چند واحد کالا به بازار عرضه شود؟

1) 200r                    2) 700r              3) 600r                                     4) 8000r          

S

 

D

 

S

 

Q

 

D

 

PL

 

P1

9) در نمودار منحنی های عرضه و تقاضای نوعی کالا به شکل مقابل مقدار کمبود عرضه کدام است؟

1) OS r                                 2) SD r

 3) Sa r                                                  4) QD r

 

 

10) در شکل روبرو علت حرکت از نقطه یA  به B روی منحنی عرضه چیست؟

A

 

B

 

تقاضا

 

قیمت

 

مقدار

1) کاهش قیمتr          

2) افزایش قیمتr          

3) افزایش عرضهr          

4) کاهش مقدار عرضهr           

سئوالات بخش 3 فصل 1:

1- نقش اقتصادی دولت را در گذشته و امروز مقایسه کنید.

2- اهداف اقتصادی دولت را نام ببرید.

3- وظایف دولتها در زمان گذشته چه بود؟

4- دولت چگونه می تواند مستقیما در عرضه کالا و خدمات دخالت کند؟

5- دولت با وضع چه قوانینی سعی می کند اقتصاد کشور را هدایت کند؟

6- بخش خصوصی در چه صنایعی معمولا سرمایه گذاری نمی کند؟ چرا؟

سئوالات تستی:

1- در زمان تورم خرید پول:

1) کاهش می یابدr          2) افزایش می یابدr                   3) ثابت می ماندr           4) ابتدا کاهش بعد افزایشr

2- کوشش دولت ها به منظور فراهم آوردن شرایط رونق اقتصادی برای تحقق چه هدفی صورت می گیرد؟

1) ثبات قیمت هاr                  2) رشد و توسعه اقتصادیr

3) اشتغال کاملr                    4) بهبود وضع توزیع درآمدr

3- تأسیس شرکتهای دولتی در زیرمجموعه ی کدامیک از محورهای فعالیت دولت در عرصه اقتصاد قرار می گیرد؟

1) هزینه کردن مالیاتهاr                         2) ایفای نقش در توسعه اقتصادیr        

3) عرضه کالا و خدماتr                     4) وضع قوانینr        

 

4- دولت با چه هدفی به وضع قوانین و سیاستگذاری در اقتصاد می پردازد؟

1) پیش بینی مخارج و درآمدهاr         2) ایجاد نظمr        

3) عرضه کالا و خدماتr                         4) کسب سودr        

5- درچه شرایطی فعالیت های تولیدی گسترش می یابند وتمایل تولیدکنندگان به استخدام نیروی کار جدید بیشتر می شود؟

1) اشتغال ناقصr           2) افزایش نقدینگیr                    3) خصوصی شدن اقتصادr          4) رونق اقتصادیr        

سئوالات بخش 3 فصل 2:

سئوالات تشریحی:

1- منظور از استقلال اقتصادی چیست؟

2- استقلال سیاسی یعنی چه؟

3- کدام اصل قانون اساسی حفاظت محیط زیست را وظیفه ی عمومی می داند؟

4- اصل 43 قانون اساسی بر چه نکاتی تأکید کرده است؟

5- قانون اساسی برای رفع تبعیض در مناطق مختلف کشور دولت را به چه کارهایی مکلف کرده است؟

6- تفاوت تعالیم اقتصادی اسلام را با اقتصاد مصرف گرا و معرف زده غرب شرح دهید.

سئوالات کامل کردنی:

1- عدم وابستگی سیاسی را معادل استقلال سیاسی ........................................

2- اقتصاد تک محصولی داشتن مترادف است با ........................................

3- در اصل 43 قانون اساسی بر چهار نکته محوری، تأمین استقلال اقتصادی، جلوگیری از سلطه بیگانگان، ........................................ و رهایی از وابستگی تأکید شده است.

4- اگر رشد اقتصادی به همراه تخریب محیط زیست باشد، امکان دست یابی به ........................................ وجود نخواهد داشت.

5- رفاه و برخورداری مادی برای جامعه انسانی هدف نیست، بلکه باید ........................................ برای رشد ........................................ انسان باشد.

 

سئوالات بخش 3 فصل 3:

سئوالات تشریحی:

1- بودجه و صورتحساب چه تفاوتی با هم دارند؟

2- مراحل بودجه را از آغاز تا انجام نام ببرید.

3- مرحله تصویب بودجه را شرح دهید.

4- چه تفاوتی بین لایحه بودجه و قانون بودجه وجود دارد؟

5- وظیفه دیوان محاسبات چیست؟

6- هدف دولت ها از اخذ مالیات چیست؟

7- مالیات بر درآمد شامل چه مواردی می شود؟

8- یارانه چیست؟ چرا دولت یارانه می پردازد؟

9- هزینه های جاری با هزینه های سرمایه ای چه تفاوتی دارند؟

10- هزینه های سرمایه ای را نام ببرید.

سئوالات تستی و صحیح- غلط:

1- سند بودجه چه منظوری را تعقیب می کند؟

1) برنامه های مالی گذشته و آیندهr         2) تطابق ارقام تخمینی و واقعیr        

3) هماهنگی بین برنامه های کاریr          4) اجرای عملیات مشخص و نیل به اهداف معینr

2- محل تحویل درآمدهای وصولی و پرداخت وجوه حواله های کلیه ی ادارات دولتی کدام دستگاه مالی است؟

1) خزانهr          2) بانک مرکزیr             3) دیوان محاسباتr          4) سازمان مدیریت و برنامه ریزیr

3- انتشار اسکناس چه زمانی باعث رونق اقتصادی می شود؟

1) رکودr           2) تورمr                      3) اشتغال کاملr               4) شکاف طبقاتیr        

4- مالیات بر ارث جزء کدام نوع مالیات است؟

1) مالیات بر درآمدr       2) مالیات بر داراییr         3) عوارض گمرکیr                      4) مالیات بر نقل و انتقال داراییr        

5- مهمترین سرمایه گذاری دولت ........................................ است.

6- متن پیشنهادی بودجه را که توسط ............................................... تدوین و پس از تصویب ............................................ به ........................................ تقدیم می شود ........................................ می نامند.

7- در تمام کشورها حق نظارت بر اجرای بودجه برای قوه ی قضائیه شناخته شده است. (ص- غ)

8- مالیات بر مصرف کنندگان یک کالا جزء مالیات های مستقیم است. (ص- غ)

9- سرمایه گذاری برای ساخت شبکه های بزرگ آبرسانی از سرمایه گذاری های مولد محسوب می شود. (ص- غ)

10- هزینه هایی که دولت برای ایجاد توازن اجتماعی و رفع نابرابریها بصورت بلاعوض صرف می کند سرمایه گذاری همان زیر بنایی هستند. (ص- غ)

سئوالات بخش 4- فصل 1:

سئوالات تشریحی و تستی و کامل کردنی:

1- تفاوت رشد و توسعه را بنویسید.

2- منظور از رشد چیست؟

3- شاخصهای رشد و توسعه در مورد کدام کشور چندان همخوانی ندارد؟

4- چرا اقتصاد دانان برای اندازه گیری رشد و توسعه از معیارهای کمی استفاده می کنند.

5- با قدری ........................................ می توان از درآمد سرانه برای سنجش ........................................ استفاده کرد.

6- افزایش تولید ناشی از کدام مورد مثالی برای توسعه است؟

1) گسترش مراکز تولید فعلی r             2) افزایش سطح زیر کشتr        

3) تأسیس کارخانه های جدیدr             4) بهبود روشهاr        

7- از معیار درآمد سرانه برای مقایسه در چه موردی می توان استفاده نمود؟

1) امید به زندگی r                  2) سطح توسعه یافتگی یک کشورr

3) میزان رشد یک کشورr         4) نرخ مرگ و میر نوزادانr

8- از جمعیت 6 میلیارد نفری کره زمین به ترتیب چه کسری در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه زندگی می کنند؟

1) 1223-13'> r                         2) 12 45-15'> r         3) 1234-14'> r                       4) 1235-25'> r

سئوالات بخش 4 فصل 2:

سئوالات تشریحی و تستی و کامل کردنی:

1- معیار خط فقر چیست و چه چیزی را در جامعه مشخص می کند؟

2- از چه معیاری برای سنجش وضعیت توزیع درآمد استفاده می شود؟

3- مهمترین ابزاری که به وسیله آن می توان با نابرابری توزیع درآمد مقابله کرد، کدام است؟

4- به نظر شما چه عواملی می تواند نظام مالیاتی را به منظور رفع فقر در جامعه بهبود بخشد؟

5- چرا مقابله با فقر یکی از هدف های مهم دولت است؟

6- منظور از دهک اول و دهک دهم در اندازه گیری وضعیت توزیع درآمد چیست؟

7- بهترین ملاک برای تعیین سطح رفاه اجتماعی یک جامعه آگاهی یافتن از کدام مورد است؟

1) فقر مطلق- فقر نسبیr                                       2) وضعیت فقر- توزیع درآمدr        

3) فقر مطلق- توزیع درآمدr                 4) توزیع ناعادلانه درآمدهاr        

8- در یک کشور دهک دهم و نهم درآمدی به ترتیب 18 و 12 و دهک اول و دوم درآمدی 6 و 8 است. شاخص توزیع درآمد در این کشور کدام است؟

1) 1234'> r                                  2) 12 57'> r                                 3) 12715'> r                               4) 12 157'> r       

9- اختلاف درآمد و ........................................ گسترده می تواند مانعی قوی بر سر راه پیشرفت اقتصادی باشد.

10- در گروه های بالای درآمدی در مقایسه با افراد کم درآمد، میل نهایی به مصرف ........................................ و در نتیجه ........................................ بیشتر است.

11- فقیر کسی است که ........................................ برای بقا و حفظ سلامت جسمی و روحی خود را نداشته باشد.

12- افزایش بهره وری نیروی کار و به تبع آن بالا رفتن درآمد ملی از نتایج کدام امر است؟

1) به کار گیری یک نظام صحیح مالیاتی r                                            2) عدم دخالت دولت در اقتصادr    

3) آموزش و تأمین اقتصادی- اجتماعی نیروی انسانی              r           4) گسترش اندیشه ی اقتصاد آزاد در جامعه r

13- مهمترین عامل تولید کدام است؟

1) بهره وریr                        2) سرماییr           3) منابع طبیعیr                                     4) انسانr

سئوالات بخش 4 فصل 3:

1- چرا طرفداران اقتصاد آزاد با دخالت دولت در اقتصاد مخالفند؟

2- دیدگاه طرفداران مداخله ی دولت در اقتصاد را شرح دهید.

3- به نظر کارشناسان کشورهای در حال توسعه در مراحل اولیه به چه نیاز دارند؟

4- ویژگی عمده ی دوره پهلوی چه بود؟

5- وظیفه ی عمده ی حاکمان دوره ی پهلوی در توسعه ایران چه بود؟

6- دو دلیل افزایش نقش دولت و حضور آن در اقتصاد بعد از پیروزی انقلاب چه بود؟

7- در دهه ی دوم انقلاب نقش دولت چگونه بود؟

8- در سالهای اخیر نقش دولت چگونه بود؟

9- قدرت اقتصادی دولت در چه مقطع زمانی افزایش یافت؟

1) قبل از 1300r                2) دوره قاجاریهr          3) از 1357-1300r           4) دوران صفویه و قاجارr

10- در سالهای بعد از انقلاب در عرصه اقتصاد دولت کوشیده است چکار کند؟

1) ابعاد خود را گسترش دهدr           2) کوچک شودr                     3) تغییر نکندr                       4) خود را کنار بکشدr

11- نقش دولت در کدام کشور در جریان توسعه در قرن 19 و 20 بسیار محسوس و مشهود بوده است؟

1) آلمانr             2) چینr                3) ژاپنr               4) شورویr

12- امروزه به باور تحلیل گران در چه مرحله ای از توسعه حضور دولتی مستعد رد کار آمد مورد نیاز است؟

1) تمام مراحلr            2) مراحل اولیهr         3) مراحل قیانیr           4) مراحل پایانیr

13- حاکمیت و گسترش اندیشه ی اقتصاد آزاد و اثبات ادعای طرفداران آن معطوف به چه دورانی است؟

1) انقلاب صنعتی      2) انقلاب کبیر فرانسهr      3) انقلاب کبیر روسیهr       4) رنسانسr

14- یکی از مظاهر دخالت دولت در اقتصاد چیست؟

1) نقش دولت در توسعه اقتصادیr                                       2) تولید کالاهای واسطه ایr

3) کسب استقلال اقتصادیr                                 4) پایه ریزی مبادلات بر اساس صادرات کالاr

سئوالات بخش 5 فصل 1:

1- انتخاب فلزات بعنوان پول چه مزایا و مشکلاتی داشت؟

2- عمده ترین روش های بانک مرکزی برای کاهش حجم پول را نام ببرید.

3- تورم از نظر علم اقتصاد چیست و علت آن چیست؟

4- دلیل کاهش قدرت خرید پول چیست؟

5- منظور از نقدینگی چیست؟

6- وظایف پول را نام ببرید.

7- سپرده را تعریف کنید و بگوئید چند نوع هستند؟

8- پول تحریری یا ثبتی چیست؟

9- روش هایی که بانک مرکزی برای افزایش حجم پول به کار می گیرد نام ببرید.

10- مزایای استفاده از چک بجای پول کدام است؟

11- استفاده از چک به میزان و درجه ........................................ یک کشور بستگی دارد.

12- نقش اصلی پول در مبادلات ........................................ است.

13- قدرت خرید پول به کدام عامل بستگی دارد؟

1) قیمت کالاr                      2) حجم پولr                       3) تولیدr           4) سطح عمومی قیمتها

14- از چه نوع سپرده بانکی مشتری به محض مطالبه می تواند به نفع هر کس که خواست برداشت نماید؟

1) غیر دیداریr         2) پس اندازr         3) دیداریr         4) مدت دارr       

15- تسهیل کار خرید و فروش کالاهای مختلف جزو کدامیک از وظایف پول است؟

1) وسیله سنجش ارزشr                                       2) وسیله پرداخت های آتیr        

3) وسیله پس انداز و حفظ ارزشr                        4) وسیله پرداخت در مبادلاتr        

سئوالات بخش 5 فصل دوم:

1- مفهوم اعتبار چیست؟

2- منظور از عملیات مالی بانکها چیست؟

3- چهار مورد از وظایف بانک مرکزی را بنویسید.

4- اسناد اعتباری کوتاه مدت را نام ببرید.

5- در نظام بانکی بدون ربا بانکها چگونه درآمد کسب می کنند؟

6- بانک ها با خرید و فروش ارز، نیازهای چه افرادی را برطرف می کنند؟

7- فعالیت های مختلف بانکها را نام ببرید.

8- سفته چیست؟

9- تنزیل چیست؟

10- اوراق مشارکت در بانکداری غیر اسلامی ........................................ نام دارد.

11- بانکها از محل موجودی سپرده های ................................... مشتریان و .................................... خود اعتبارات بلند مدت ارائه می کنند.

12- کدام دسته از اسناد به محض رویت بانک و بدون اطلاع قبلی قابل پرداخت هستند؟

1) سفتهr               2) پول تحریریr                   3) براتr               4) اوراق قرضهr

13- بانک ها بطور غیرمستقیم از طریق کدام مورد در سرمایه گذاریها مشارکت می کنند؟

1) عملیات مالیr         2) فروش ارزr      3) عملیات اعتباریr       4) فروش اقساطیr

14- کدام نوع اعتبار به دلیل این که دریافت کنندگان معمولا آن را در زمینه های تولیدی یا بازرگانی به کار می گیرند اهمیت زیادی دارد؟

1) بلند مدتr         2) دیداریr                         3) کوتاه مدتr                    د) میان مدتr

15- بانک مرکزی مسئولیت کنترل شبکه بانکی و اداره ی سیاست پولی را با هدف ......................... بر عهده دارد.

1) نگهداری ذخایر قانونی r                                                  2) انجام دادن عملیات بانکی دولتr

3) انجام عملیات تصفیه حساب بین بانکهاr            4) حفظ ثبات پولی کشورr

بخش 5 فصل سوم:

1- بازار بورس چیست؟

2- اوراق بهادار چیست؟ و به چند دسته تقسیم می شود؟ نام ببرید.

3- بر روی ورقه سهام چه مواردی درج می شود؟

4- سهام را تعریف کنید.

5- اوراق مشارکت به چه منظوری منتشر می شود؟

6- تأثیر بورس بر اقتصاد جامعه را بنویسید. (4 مورد)

7- به بازاری که در آن کالا یا کالاهای ........................................ مورد معامله قرار می گیرند بورس کالا می گویند.

8- فقط شرکت های سهامی ........................................ در بورس پذیرفته می شوند.

9- بورس مرکزی است مطمئن که بین عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان ........................................ ارتباط بر قرار می کند.

10- مهمترین ویژگی اسناد خزانه کدام است؟

1) پر خطر بودنr         2) بدون خطرr         3) متنوع بودنr         4) گران بودنr

11- بورس چگونه در کاهش نرخ تورم موثر است؟

1) با قیمت گذاری سهامr                                       2) ایجاد ارتباط بین افرادr

3) با جذب سرمایه های راکدr                4) با تشویق به پس اندازr

12- شرکت سهامی شرکتی است که برای امور ........................................ تشکیل می شود.

13- تفاوت اوراق مشارکت و اوراق قرضه در چیست؟

1) ریسک پذیری r                                               2) حجم سرمایه گذاری و جذب سرمایهr

3) محدودیت بکارگیری وجوه دریافتیr       4) زمان سررسیدr

بخش 6- فصل اول:

1- به نظر شما چرا کشورها به تجارت بین الملل روی می آورند؟

2- چگونه مصرف کنندگان از تجارت بین الملل سود می برند؟

3- تجارت بین الملل برای تولید کنندگان داخلی چه منافعی دارد؟

4- چرا امروزه هزینه های تجارت کاهش یافته است؟

5- چرا در گذشته هزینه های تجارت زیاد بود؟

6- اگر کشوری به مزیت نسبی توجه نکند چه مشکلاتی پیدا خواهد کرد؟

7- انواع سیاستهای تجاری را نام ببرید، در چه مواردی از آنها باید بهره جست؟

8- شرایط اقلیمی چگونه بر تجارت بین الملل تاثیر می گذارد؟

9- کدام عامل در گذشته موجب شد تا افراد در طول عمر اغلب کالاهای تولیدی منطقه خود را مصرف نمایند؟

10- ........................................ موجب می شود که از منابع تولید کشورها حداکثر استفاده به عمل آید و ........................................ در جهان افزایش یابد و قیمت کالاها ........................................ شود.

11- کشورهای صاحب فناوری، فناوری خود را با کسب ........................................ و صرف ........................................ فراوان و ........................................ مختلف بدست آورده اند و آن را مجانی به کشورهای دیگر نمی دهند.

12- امروزه تجارت بین کشورها با روشهای ........................................ انجام می شود.

13- چرا امروزه ملت ها به تجارت روی می آورند؟

1) یکسان بودن منابع تولیدr                                  2) شرایط اقلیمی یکسانr

3) یکسان نبودن کشورها از نظر فناوریr     4) مزیت نسبیr

14- در تقسیم کار بین المللی ایران در کدامیک از کالاهای زیر تخصص دارد؟

1) نفتr                2) پنبهr                 3) خشکبارr         4) فرش و پستهr

سئوالات بخش 6 فصل دوم:

1- هدف اولیه و اصلی ایجاد موسسات زیر را بنویسید.

1) صندوق بین المللی پول                                       2) بانک بین المللی ترمیم و توسعه

2) دو مورد از اهداف اکو را بنویسید.

3- اصل دولت کامله الوداد در سازمان تجارت جهانی به چه موضوعی اشاره دارد؟

4- چه عواملی از گسترش روابط بین کشورهای عضو اکو جلوگیری می کند؟

5- مهمترین اهداف سازمان تجارت جهانی را بنویسید.

6- دامپینگ یعنی چه؟

7- بانک بین المللی ترمیم و توسعه به چه منظوری بوجود آمد؟

8- ارتقاء سطح اشتغال در کشورهای عضو از اهداف کدامیک از موسسات اقتصادی وابسته به سازمان ملل است؟

1) موسسه مالی بین المللیr                                  2) سازمان خواربار و کشاورزیr

3) سازمان بین المللی توسعهr                                4) صندوق بین المللی پولr

9- کدام سازمان اقتصادی وابسته به ملل متحد در زمینه توسعه صنعتی فعالیت دارد؟

1) یونیدوr               2) سازمان تجارت جهانیr                3) فائوr             4) سازمان بین المللی توسعهr

10- کدامیک از کشورهای زیر عضو اکو نمی باشد؟

1) ازبکستانr           2) قرقیزستانr                               3) ارمنستانr      4) افغانستانr

11- یونیدو وابسته به کدام سازمان بین المللی است و در چه زمینه ای فعالیت دارد؟

1) سازمان تجارت جهانی- توسعه کشاورزیr         2) سازمان ملل متحد- توسعه کشاورزیr

3) سازمان ملل- توسعه صنعتیr                        4) سازمان تجارت جهانی- توسعه صنعتیr

12- کشور پاکستان (یکی از اعضای اکو) در کدام زمینه دارای تخصص و فناوری بالایی است؟

1) هسته ای- نظامیr                                                             2) غنی سازی اورانیمr

3) صنایع و تجهیزات نفتیr                                    4) صنایع سبک و نیمه سبکr

 

جامعه 1 و نمونه سؤالات

"باسمه تعالی"

نمونه سوالات درس جامعه شناسی یک

فصل اول

درس اول

 

1- کنش انسانی را تعریف کنید؟

2- انواع کنش های انسانی رانام ببرید؟

3- برای هر کدام از انواع کنش های انسانی دو مثال بنویسید؟

4- مهم ترین ویژگی های کنش انسانی را بنویسید؟

5- آگاهانه بودن کنش انسان به چه معنایی است؟ با ذکر مثال توضیح دهید؟

6- ارادی بودن را به عنوان یکی از ویژگی های کنش انسانی توضیح دهید؟

7- با ذکر یک مثال "هدفدار بودن" را به عنوان یکی از ویژگی های کنش انسانی توضیح دهید.

8- چرا کنش های انسانی را بدون توجه به معنای آنها نمی توانیم بشناسیم؟

9- تفاوت رفتار یک فرد در دوران کودکی با رفتار او در دوره بزرگسالی به کدامیک از ویژگی های کنش انسانی مربوط می گردد؟

10- کنش انسانی دارای چند نوع نتیجه یا پیامد است؟ نام ببرید.

11- پیامدهای ارادی و پیامدهای طبیعی کنش انسانی را توضیح دهید.

12- پیامدهای طبیعی و غیرارادی کنش انسانی را با پیامد های ارادی کنش انسانی مقایسه کنید؟

 

درس دوم

1- علوم انسانی به چه علومی گفته می شود؟

2- چرا علوم انسانی از کارهای غیر ارادی انسانها بحث نمی کند؟

3- تفاوت علوم انسانی و علوم طبیعی را توضیح دهید؟

4- موضوع علوم طبیعی با فلسفه چه تفاوتی دارد؟

5- تفاوت موضوع علوم انسانی با فلسفه در چیست؟ توضیح دهید.

6- قانون علیت به چه معنایی است؟

درس سوم

1- به نظر شما علوم انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند یا علوم طبیعی؟

2- فایده های علوم طبیعی را بنویسید؟

3- چرا به علوم طبیعی ، علوم ابزاری گفته می شود؟

4- فایده های علوم انسانی را بنویسید؟

5- چرا به علوم انسانی ،" علوم تفهمی" نیزگفته می شود؟

6- از چه جهتی به علوم انسانی ، علوم انتقادی گفته می شود؟

7-علوم انسانی چگونه می توانند به عنوان وسیله ای برای رسیدن انسان به عدالت و سعادت تلقی  شوند؟

8- اگر علوم انسانی گرفتار مشکل شوند چه شرایطی برای انسانها محقق می گردد؟

9- چرا علوم انسانی نسبت به علوم طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟

 

درس چهارم

1- کنش اجتماعی را تعریف کنید؟

2- اجتماعی بودن کنش به چه معنایی است؟

3- برای کنش اجتماعی چند نمونه مثال ذکر کنید؟

4- رابطه هنجارها و ارزشها با کنش اجتماعی را توضیح دهید؟

5- خرد ترین و کلان ترین پدیده های اجتماعی کدامند؟

6- با ذکر یک مثال توضیح دهید که هر یک از پدیده های اجتماعی در تناسب با دیگر پدیده های اجتماعی شکل می گیرد؟

 

درس پنجم

1- علوم مختلف از چه جهاتی با هم تفاوت دارند؟

2- تعاریفی که از علوم اجتماعی می شود دو مورد را بنویسید؟

3- اگر علوم اجتماعی را شناخت کنش انسانی تعریف کنیم ، این تعریف از چه اهمیتی برخوردار است؟

4- موضوع علوم انسانی را با موضوع علوم اجتماعی مقایسه کنید؟

5- فایده های علوم اجتماعی را بنویسید.

6- چرا قدرت پیش بینی علوم اجتماعی نسبت به علوم طبیعی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است؟

7- مهمترین رشته هایی که پیرامون پدیده های اجتماعی وجود دارد را بنویسید؟

8- اقتصاد را به عنوان یکی از رشته های مرتبط با پدیده های اجتماعی تعریف کنید؟

9-علم حقوق را توضیح دهید.

10- منظور از علم سیاست چیست؟

11-علوم تاریخ و باستان شناسی را توضیح دهید.

12- مردم شناسی را با جامعه شناسی مقایسه کنید.

 

درس ششم

1- جامعه شناسی خرد و کلان را توضیح دهید؟

2- اثبات گرایی یا پوزیتویسم را توضیح دهید؟

3- مهمترن ویژگی موضوع جامعه شناسی قرن نوزدهم چه بود؟

4- روش جامعه شناسی پوزیتویستی را توضیح دهید؟

5- جامعه شناسی پوزیتویستی  را از لجاظ "هدف" توضیح دهید؟

6- جامعه شناسی تفهمی را توضیح دهید.

7- جامعه شناسی تفهمی را از لحاظ "موضوع" توضیح دهید.

8- چرا جامعه شناسی ماکس وبر را جامعه شناسی تفهمی می گویند؟

9- دو نکته مهمی را که ماکس وبر از لحاظ "روش" به آن توجه کرد را بنویسید؟

10- هدف جامعه شناسی تفهمی را توضیح دهید.

11- چگونگی شکل گیری جامعه شناسی انتقادی را توضیح دهید.

12- جامعه شناسی انتقادی را از لحاظ "موضوع" توضیح دهید.

13- جامعه شناسی انتقادی را از لحاظ "هدف" توضیح دهید.

14- جامعه شناسی انتقادی را از لحاظ "روش" توضیح دهید.

15- چرا جامعه شناسی پوزیتویستی و تفهمی نسبت به جامعه شناسی انتقادی محافظه کار هستند؟

 

درس هفتم

1- دانشمندان جهان اسلام نظیر فارابی و ابن سینا و اندیشمندان یونانی مثل ارسطو چه تقسیم بندی از علوم بر اساس موضوع ارائه می دادند؟

2- دانشمندان اسلامی و فلاسفه یونانی فلسفه نظری و عملی را چگونه تعریف می کردند؟

3- دانشمندان اسلامی و فلاسفه یونان علوم نظری را به چند دسته تقسیم می کردند؟

4- تقسیمات علوم عملی (علوم انسانی) از نظردانشمندان اسلامی و فلاسفه یونانی را بنویسید؟

5- چرا جامعه شناسی انتقادی در روش خود با مشکل مواجه می شود؟

6- عقل عملی و عقل نظری را از نظر دانشمندان جهان اسلام و فلاسفه یونانی توضیح دهید؟

7- چرا فارابی علم اجتماعی را علم تدبیر مدن نامید؟

8-علامه طباطبایی در مورد عقل عملی چه نظری دارند؟

9- منظورعلامه طباطبائی از اعتباریات چیست ؟ چند مثال بیاورید؟

10-اعتباریات دارای چه ویژگی هایی هستند؟

 

فصل دوم

 

درس هشتم

1- چند مورد از مهم ترین ویژگی های موجودات اندام واره (موجودات زنده) را بنویسید.

2- جهان اجتماعی با بدن یک موجود زنده چه شباهت هایی دارد؟

3- مهم ترین و اصلی ترین تفاوت جهان اجتماعی با موجود زنده چیست؟

4- جهان اجتماعی را با یک بازی گروهی مقایسه و تشریح کنید؟

5- تفاوت جهان اجتماعی با موجودات زنده در این است که جهان اجتماعی پدیده ای ............ولی موجود .......... است.

6- زندگی موجودات زنده طی نسل های مختلف چگونه تداوم پیدا می کند؟

7- فرهنگ را توضیح دهید؟

8- اگر یک نسل نتواند فرهنگ خود را حفظ کند یا نتواند آن را به نسل بعد منتقل کند چه شرایطی پیش می آید؟

9- هر جامعه طی نسل های مختلف با انتقال فرهنگ خود به ........می پردازد.

 

درس نهم

1- تقسیمات جهان اجتماعی را بنویسید؟

2- یکی از پدیده های خرد ...........و یک پدیده کلان ............... می باشد.

3- تقسیم پدیده های اجتماعی براساس خرد و کلان به کدامیک بخش بندی اجزاء جهان اجتماعی مرتبط می گردد؟

4- چند مورد از پدیده های ذهنی و چند مورد از پدیده های عینی را مثال بزنید؟

5- چرا اجزاء و بخش های مختلف جهان اجتماعی دارای اهمیت یکسانی نیستند؟

6- منظور از لایه های سطحی جهان اجتماعی چیست؟

7- لایه های عمیق و بنیادین جهان اجتماعی کدامند توضیح دهید؟

8-"از جای برخاستن " دارای چه معناهایی است؟

9-"نهاد" چیست؟

10- بخشی از نهادهایی که در کنش انسانی مورد استفاده قرار می گیرند را بنویسید؟

11- رابطه نهادها با جامعه را توضیح دهید؟

12- هنجارها و ارزش ها در کدام لایه های نظام اجتماعی قرار می گیرند  با استدلال توضیح دهید؟

 

درس دهم

1- تنوع جهان های اجتماعی را توضیح دهید؟

2- دلیل تفاوت همکاری اعضاء و اجرای جهان اجتماعی با موجودات دیگر چیست؟

3- چه عواملی سبب پیدایش جهان های مختلف می گردد؟

4- رابطه جهان اجتماعی را با انسان های آگاه و فعال را توضیح دهید؟

5- آیا هر نوع تغییری که در زتدگی اجتماعی رخ دهد از نوع تغییر جهان اجتماعی است ؟ استدلال نمایید.

6- تفاوت هایی که مربوط به لایه های سطحی و پایین جهان اجتماعی باشد از چه نوع تفاوت هایی است؟

7- لایه های سطحی و لایه های عمیق جهان اجتماعی را با یکدیگر مقایسه کنید؟

8- چرا زبان ها و نژادهای مختلف را نمی توان جزء بنیادین و اصلی جهان اسلام دانست؟

9- عمیق ترین لایه های اعتقادی جهان اسلام کدام است؟

10- توحید و یکتاپرستی چه تاثیری در انسان ، ارزش ها و هنجارها ایجاد کرد؟

11- مفاهیم و معانی بنیادین جهان اسلام چگونه با مفاهیم و معانی قبل از جهان اسلام مبارزه کرد؟

 

درس یازدهم

1- چگونگی شکل گیری پیامدها و الزامات جهان اجتماعی را توضیح دهید؟

2- تا چه زمانی پیامدهای ضروری و الزامی یک جهان اجتماعی باقی می ماند؟

3- یک نمونه از قواعدی که به اراده و اعتبار انسان ها وضع می شوند را مثال بزنید؟

4- جهان های اجتماعی بر چه اساسی داوری می کردند؟

5- منظور از جهان متجدد غرب چیست؟

6- ماکس وبر درباره ویژگی های مثبت و منفی جهان متجدد به چه نکاتی توجه کرده است؟

7- منظوراز رویکرد این جهانی در جهان متجدد چیست؟

8- افسون زدایی به چه معنا است ؟ توضیح دهید؟

9- مراد از عقلانیت ابزاری چیست؟

10- غلبه کنش های عقلانب معطوف به هدف را به عنوان یکی از ویژگی های جهان متجدد توضیح دهید؟

11- منظور از عقلانیت ذاتی پیست؟

12- قفس آهنین به چه معنایی است آنرا توضیح دهید؟

 

 

درس دوازدهم

1- جامعه شناسانی که معتقدند همه جوامع انسانی شبیه به یکدیگرند برای عقیده خود چگونه استدلال می کنند؟

2- نگاه تک خطی به تاریخ را توضیح دهید؟

3- جوامع مکانیکی و جوامع ارگانیکی از چه ویژگی هایی برخوردار هستند آنها را توضیح دهید؟

4- چگونگی تحولات فرهنگ ها و تمدن ها را براساس دیدگاه عرضی جهان های اجتماعی توضیح دهید؟

5- نمونه هایی از فرهنگ ها و تمدن های متفاوتی که در عرض یکدیگر قرار دارند را مثال بزنید.

6- جهان های اجتماعی براساس نوع فرهنگ و اعتقادات به چند دسته تقسیم می شوند آنها را نام ببرید؟

7- منظور از فرهنگ سکولار چیست؟

 8- فرهنگ معنوی چگونه به جهان هستی نگاه می کند؟ توضیح دهید؟

9- غرب بعد از رنسانس دارای چه هویتی است ؟

10- جامعه مقدس و معنوی به چند شکل تقسیم بندی می شود؟

11- فرهنگ اساطیری را توضیح دهید؟

12- جهان های اجتماعی بشر بر اساس صادق یا کاذب بودن را تقسیم بندی کنید؟

 

درس سیزدهم

1- شناخت عمومی در زندگی اجتماعی از چه اهمیتی برخوردار است ؟ توضیح دهید؟

2- رابطه کنش و آگاهی را توضیح دهید؟

3- ما درباره کدام نوع شناخت کم تر می اندیشیم؟

4- در چه شرایطی افراد جامعه درباره شناخت عمومی اندیشه می کنند؟ باذکر یک مثال توضیح دهید؟

5- ویژگی های شناخت عملی را بنویسید؟

6- آگاهانه بودن و تامل استدلال را به عنوان دو ویژگی شناخت علمی توضیح دهید؟

7- شناخت علمی و شناخت عمومی را از لحاظ ویژگی " جست و جوی حقیقت " مقایسه کنید؟

8- سه مورد از تاثیرات شناخت علمی بر شناخت عمومی را بنویسید؟

9- شناخت علمی چگونه می تواند در زمینه رشد فرهنگ به شناخت عمومی کمک کند؟

10- تاثیرات شناخت عمومی بر شناخت علمی را بنویسید؟

11- شناخت عمومی چگونه با طرح پرسش بر شناخت علمی تاثیرگذار است؟

12- شناخت عمومی چگونه می تواند از شناخت علمی حمایت کند؟

13- پیش گیری را به عنوان یکی از تاثیرات شناخت عمومی بر شناخت علمی توضیح دهید؟

 

 

 

درس چهاردهم

1- به طور کلی جوامع چه نوع علومی را پذیرش و چه نوع علومی را دنبال نمی کنند؟

2- شناخت علمی چگونه بر اساس فرهنگ های متفاوت فرق می کند؟

3- منظوراز شناخت حسی چیست؟ مثال بیاورید؟

4- شناخت حسی را از لحاظ ابزار، منبع و روش شناخت بررسی کنید؟

5- شناخت عقلی چیست؟

6- شناخت عقلی را از لحاظ ابزار، منبع و روش بررسی نمایید؟

7- شناخت عقلی و شناخت ابزاری چه تمایزی بین انسان و حیوان ایجاد می کند؟

8- استدلال تجربی و استدلال غیر تجربی یا تجریدی را تعریف کنید؟

9- شناخت شهودی را از لحاظ معیارهای ابزار ، منبع و روش مورد بررسی قرار دهید؟

10- وحی تشریعی را توضیح دهید؟

11- معنای عام وحی را توضیح دهید؟

12- وحی کننده و وحی شونده در معنای عام را توضیح دهید؟

13- انواع شناخت شهودی را بنویسید؟

14- شهود رحمانی و شهود شیطانی را توضیح دهید؟

 

درس پانزدهم

1- منظور از معرفت چیست؟

2- محدود کردن معنای علم به علم تجربی را از لحاظ تاریخی بررسی نمایید؟

3- علت تردید زود هنگام از تعریف تجربی علم را توضیح دهید؟

4- دلیل فرهنگی و اجتماعی فراگیری و گسترش تعریف حسی ازعلم ( در قرن 19) چه بود؟

5- دیدگاه حس گرایانه در قرن 19 چگونه به جامعه شناسی نگاه می کرد؟

6- اگوست کنت در مورد شناخت تجربی و شناخت شهودی چه نظری داشت؟

7- معایب و محاسن روش حسی و تجربی را بنویسید؟

8- رویکرد صرفا حسی و تجربی به علوم اجتماعی با چند آسیب مواجه است ؟ آنها را بنویسید؟

9- جامعه شناسان انتقادی برای خارج کردن علوم اجتماعی از محدودیت هایی که جامعه شناسی تجربی گرفتارآن شده بود، چه راهکاری ارائه داد؟

10- منظور از فهم عرفی یا عقل جمعی چیست؟

 

درس شانزدهم

1- عقل در معنای وسیع وعام شامل چه اجزائی می گردد؟

2- عقل در معنای خاص به چه معنایی است؟

3- عقل در معنای خاص به چند نوع تقسیم می شود؟

4- منظور از عقل نظری و عقل عملی چیست؟

5- منظور از علوم اجتماعی عقلی چیست؟

6- استفاده از عقل نظری برای علم اجتماعی عقلی چه کاربردی دارد؟

7- علوم اجتماعی عقلی از چه توانایی برخوردار است؟

8- به چه دلیلی علوم اجتماعی عقلی هیچ یک از آسیب های رویکرد تجربی به علوم اجتماعی را ندارد؟

9- آسیب مهم رویکرد عقلی چه هنگامی رخ می دهد؟

10- رویکرد عقلی به علوم اجتماعی به چه دلیلی ارزش شناخت علمی را نسبت به فرهنگ ها و جوامع مختلف حفظ می کند؟

درس هفدهم

1- تقسیمات جهان اجتماعی را بنویسید؟

2- انسان جهان اساطیری چگونه به "هستی " نگاه می کند؟

3- جهان اساطیری حاصل چیست ؟

4- در جهان اساطیری انسان ها چه موضوعات و مسائلی را دنبال می کنند؟

5- در جهان اساطیری کدام یک از مراتب عقلانیت رد و کدامیک پذیرفته می گردد؟

6- چرا در جهان اساطیری عقل تجربی و ابزاری ارزشی ندارد؟

7- جهان توحیدی را به طور خلاصه توضیح دهید ؟

8- در جهان توحیدی بزرگ ترین آیت و نشانه خداوندی چیست ؟ وبه چه معنایی است؟

9- اولین مخلوق خداوند در جهان توحیدی کدام است ؟

10- وحی الهی از کدام منبع استفاده می کند؟

11- علم لدنی را توضیح دهید؟

12- رابطه شناخت  وحیانی را با شناخت و علم عقلانی توضیح دهید؟

 

درس هجدهم

1- منظور از آیات آفاقی و آیات انفسی چیست؟

2- از منظر قرآن شناخت اجتماعی با کدام ابزار به دست می آید ؟

3- شناخت اجتماعی قرآن با استفاده از وحی و مراتب مختلف عقل بشری از چه توانایی برخوردار است؟

4- در تصویری که قرآن از جامعه انسانی ترسیم می کند کدام ویژگی ها را می توان دید؟

5- از منظر قرآن انسان (فرد) چه تاثیری بر جامعه می تواند داشته باشد؟

6- اسارت انسان در نظام ظالمانه را به عنوان یکی از ویژگی های جامعه انسانی از نظر قرآن توضیح دهید؟

7- جامعه توحیدی بر چه اساسی بر محور حقیقت شکل می گیرد؟

8- منظور از سنت های الهی چیست ؟

9- سنت ظهوروسقوط امت ها را توضیح دهید؟

10- منظور از سنت امتحان و ابتلا چیست؟

11- سنت ارسال رسل را به عنوان یکی از سنت های الهی توضیح دهید؟