گروه آموزشی علوم اجتماعی بوکان

ابلاغ نامه های گروه آموزشی به همکاران

گروه آموزشی علوم اجتماعی بوکان

ابلاغ نامه های گروه آموزشی به همکاران

جامعه 2

علوم اجتماعی متوسطه

 

1- ار بین عبارات های زیر کدام صحیح و کدام غلط است .

الف) هر چیزی که با زندگی اجتماعی انسان ارتباط داشته باشد درون جهان طبیعی قرار می گیرد.

ب) انسان ها برای مقابله با زلزله و خشکسالی قواعد خاصی را وضع می کنند.

علوم اجتماعی متوسطه

 

1- ار بین عبارات های زیر کدام صحیح و کدام غلط است .

الف) هر چیزی که با زندگی اجتماعی انسان ارتباط داشته باشد درون جهان طبیعی قرار می گیرد.

ب) انسان ها برای مقابله با زلزله و خشکسالی قواعد خاصی را وضع می کنند.

ج)شناخت خداوند و فرشتگان و ماوراء طبیعی ملاک ومعیار های زندگی را تغییر می دهد.

د) موجوداتی که بیرون از جهان اجتماعی قرار دارند به واسطه ی ار تباطی که با زندگی اجتماعی انسان پیدا می کنند در گستره ی جهان اجتماعی قرار دارند.

2- جاهای خالی را با عبارات مناسب کامل کنید.

الف) انسان ها برای مقابله با زلزله و خشکسالی ................. را وضع می کنند.

ب) هر چیزی که با زندگی اجتماعی انسان ار تباط داشته باشد ...................... قرار می گیرد.

ج) شناخت خداوند و فرشتگان و جهان ماوراء طبیعی ................... و ......................... زندگی آدمیان تغییر می دهند .

د) هر یک از موجوداتی که بیرون از جهان اجتماعی حضور دارند به واسطه ی ارتباطی که با زندگی  اجتماعی انسان پیدا میکنند............. قرار میگیرند.

3- پاسخ صحیح را با علامت ( × ) موشخص کنید.

1- جهان طبیعت زیر مجموعه ی کدام یک از موارد زیر است؟

الف) نظام اجتماعی       ب) پدیده های اجتماعی           ج) نظام سیاسی                     د) جهان

2- جهان اجتماعی به چه پدیده هایی دلایت دارد؟

الف) پدیده های که محدوده  زندگی اجتماعی انسان قرار دارد .

ب) پدیده هایی که بیرون از زندگی اجتماعی انسان قرار دارد .

ج) پدیده هایی که در محدوده محیط طبیعی هستند.

د) پدیده های ماوراء طبیعی.

3- شناخت خداوند و فرشتگان کدام یک از موارد زیر را تغییر می دهد؟

الف) هنجار ها           ب) نظام اجتماعی                ج) ارزش ها                       د)آرمان ها و ارزش ها

4- پدیده هایی که با زندگی اجتماعی انسان  ارتباط دارند در کجا قرار می گیرند؟

الف) درون جهان اجتماعی            ب) بیرون جهان اجتماعی             ج) درون نظام اجتماعی             د) درون جهان طبیعت

5- کدام یک از موارد زیر به طور مستقیم و کدام یک به طور غیر مستقیم بر زندگی انسان تاثیر می گذارد؟

( احترام به معلم- قحطی- سونامی- حقوق کودکان- مدرسه )

مستقیم

غیر مستقیم

1-

1-

2-

2-

3-

3-

 6- کدام یک از موارد زیر درون جهان اجتماعی وکدام یک بیرون جهان اجتماعی قرار می گیرد؟

( مجلس- دانشگاه- بیمارستان- بانک- کوه- فرهنگسرا- جلگه- دشت- دریاچه- آتشفشان- ستاره- مس- سنگ آهن- الماس- گاز )

 نمونه سوالات درس ۲ جامعه شناسی  (2)   

 (نظام اجتماعی)

1- جملات صحیح و غلط را مشخص کنید.

الف) آدم ناشناسی که به طور اتفاقی وارد یک جمع می شود یک جهان اجتماعی را تشکیل می دهد.

ب) خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی است.

ج) هر یک از نهاد های اجتماعی دارای یک ساختار درونی است.

2- پاسخ صحیح را با علامت ( × ) مشخص کنید.

1- نوع ارتباط و پیوندی که بین پدیده های اجتماعی وجود دارد چه نامیده می شود؟

الف) نظام اجتماعی              ب) ساختار اجتماعی            ج) جهان اجتماعی            د) جهان طبیعی

2- مجموعه ی پدیده های جهان اجتماعی از نظر ساختار و ارتباط آن ها با یک دیگر را چه می نامیم؟

الف) ساختار اجتماعی            ب) جهان طبیعی               ج) جهان اجتماعی               د) نظام اجتماعی

3- خرده نظام هایی که نقش مهم و تعیین کننده ای درنظام اجتماعی کل دارند چه نامیده می شود؟

الف) نهاد اجتماعی               ب) جهان طبیعی                ج) نهاد اقتصادی                 د) نهاد خانواده

3- جای خالی را با کلمات مناسب کامل کنید.

الف) نوع ارتباط و پیوندی که بین اجزاء یک ساختمان وجود دارد را ............................................. گویند.

ب) مهم ترین نهاد اجتماعی ..................................... است.

ج)خرده نظامهایی که نقش مهم و تعیین کننده ای در نظام اجتماعی کل داشته باشد .......................................... می گویند.

د) مجموعه پدیده هایی که در جهان اجتماعی قرار دارند اگر ارتباط و پیوندی با یک دیگر نداشته باشند درون .................................... قرار نمی گیرند.

4- تفاوت جهان اجتماعی و نظام اجتماعی چیست؟5- موارد زیر را در جدول کامل کنید.

نهاد

نیازها

ساختار

جهان اجتماعی

نظام

خانواده

عاطفی- بقاء نسل

 

 

خانواده

اقتصاد

رفع نیاز مالی

 

 

اقتصادی

سیاست

حفظ تعادل و امنیت

 

 

سیاسی

    نمونه سوالات درس ۳جامعه شناسی  (2)   

 (فرهنگ (1))

1- پاسخ صحیح را با علامت (×) مشخص کنید.

1-جامعه و فرهنگ را به چیزی می توان تشبیه کرد؟

الف) جامعه در حکم جان و روح و فر هنگ جسم انسان .

ب) جامعه در حکم جسم و فرهنگ روح.

ج) جامعه در حکم ریشه درخت و فرهنگ میوه آن.

د) جامعه در حکم میوه و فرهنگ در حکم ریشه درخت.

2- شیوه ی زندگی گروهی از انسان ها که با یکدیگر  زندگی می کنند چه می گویند؟

الف) نهاد                          ب) فرهنگ                           ج) گروه                                د)جامعه

3- گروه های انحرافی مانند رشوه بگیران و شیطان پرستان جزء کدام خرده فرهنگ ها می باشد؟

الف) ضد فرهنگ                    ب) فرهنگ موافق                      ج) فرهنگ عمومی              د) فرهنگ حق

4- نهادی که از طریق آموزش وتربیت به فعالیت های فرهنگی می پردازد و آن را تولید می کند چه نام دارد؟

الف) نهاد اجتماعی                     ب) نهاد اقتصادی                     ج) نهاد فرهنگی                      د) نهاد آموزش

5)کدام نهاد بیشتر خرده فرهنگ های نهاد های اجتماعی را تامین می کند و دانش تخصصی مورد نیاز را فراهم می آورد؟

الف) مدرسه                               ب) خانواده                         ج) آموزش عالی                         د) رسانه

6- بخش هایی که مربوط به فرهنگ قوم ،قشر ، صنف و گروه های خاص است را چه می نامند؟

الف) فرهنگ عمومی                      ب) خرده فرهنگ                   ج) فرهنگ خاص                       د) فرهنگ آرمانی

7- چرا جوامع  مختلف شیوه ی متفاوتی برای زندگی دارند؟

الف) زیرا فرهنگ غریزی است.                  ب) زیرا فرهنگ اکتسابی است.                    ج) زیرا فرهنگ آموزشی است.              د) زیرا فرهنگ انتسابی است.

8- گروهی از انسان ها که در طی سالیان متمادی با یکدیگر زندگی می کنند چه می نامند؟

الف) خانواده   ب) جامعه     ج)قبیله    د)قشر

2- جملات صحیح و غلط را مشخص کنید.

1- به گروهی از انسان ها که در طی سالیان متمادی با یکدیگر زندگی می کنند فرهنگ گویند.

2- جامعه در حکم روح و فرهنگ در حکم جسم موجود زنده است.

3- فرهنگ غریزی نیست بلکه پدیده ای اکتسابی است.

4-جمع آوری و انباشت مال و ثروت از عقاید و ارزش های نهاد اقتصادی است.

5- نهاد اقتصادی یک نهاد فرهنگی به حساب می آید.

6- رسانه بیشتر خرده فرهنگ های سایر نهاد های اجتماعی را تا مین می کند.

3- خصوصیات نهاد فرهنگی را ذکر کنید؟

 4-کدام یک از موارد زیر به فرهنگ عمومی و کدام به خرده فرهنگ مربوط می شود؟

( پوشیدن لباس احرام- مراسم عید نوروز- کفاش- کردها- کارگرها- ازدواج )

فرهنگ عمومی

خرده فرهنگ

1-

1-

2-

2-

3-

3-

نمونه سوالات درس ۴جامعه شناسی  (2)   

( فرهنگ (2))

1- کدام یک از عناصر فرهنگ آرمانی زیر مربوط به بیرون از فرهنگ واقعی و کدام یک درون فرهنگ واقعی قرار دارد .

(نا پسند بودن رشوه گیری- دروغ-  انظباط اجتماعی – مهمان نوازی – ایثار و گذشت – واجبات دین را رعایت کردن)

بیرون فرهنگ واقعی

درون فرهنگ واقعی

الف

ب

ج

الف

ب

ج

 

  2ـ کدام یک از موارد زیر جزء فرهنگ حق و کدام جزء فرهنگ باطل می باشد ؟

(نحس بودن عدد 13- بمب اتمی هیروشیما – پرستش حیوانات در هندوستان – حفظ محیط زیست – دفاع از حقوق بشر – امانت داری )

فرهنگ حق

فرهنگ باطل

 

 

 

                 

 

 

3- فرهنگ آرمانی و واقعی  را با یکدیگر  مقایسه کنید.

4- جوامع مختلف چگونه حقیقت را به عرصه ی فرهنگ آرمانی خود وارد می کنند .

5- پاسخ کوتاه دهید.

1.چه کسی جامعه ای که ازفرهنگ حق برخوردارباشد رامدینه فاضله نامید؟

2.مدیران و برنامه ریزان فرهنگی ازچه طریقی تعلیم و تربیت لازم را برای ورود فرهنگ ارمانی به واقعی فراهم می اورند؟

3.بخش هایی ازفرهنگ که از نظرعلمی قابل دفاع نباشدو براساس خرافات شکل گرفته باشد چه نامیده میشود؟

6-جملات صحیح و غلط را مشخص کنید.

1.حق و باطل بودن هربخش ازفرهنگ،با علم متناسب با همان بخش شناخته میشود.

2.آرمانی یا واقعی بودن یک عقیده،ارزش،هنجاربراساس نوع نگاه و رفتارجوامع تعیین میشود.

3.حقیقت خود ثابت است ودر قلمرو واقعیت تغییرناپذیراست.

4.جوامع مختلف با ایمان به عقاید وارزش های حقیقی حقیقت را به عرصه فرهنگ باطل وارد میکنند.                                                                                                                                                                       

    7- کدام یک از تعاریف سمت راست با مفاهیم سمت چپ مرتبط است. ( یک مور اضافه )

تعاریف

مفاهیم

بخشی از فرهنگ که مردم یک جامعه از آن جانبداری می کنند ورعایت آن را لازم می دانند اما در عمل نادیده میگیرند

الف) فرهنگ عمومی

 

بخش های از فرهنگ که از نظر علمی قابل دفاع نباشند وبر اساس خرافات شکل گرفته باشد

ب) فرهنگ واقعی

آن بخش از فرهنگ که مردم به آن عمل می کنند

ج) فرهنگ آرمانی

آن بخش از فرهنگ که از نظر علمی صحیح ومطابق فطرت انسان باشد

د) فرهنگ حق

 

ه) فرهنگ باطل

 

نمونه سوالات درس پنجم

 جامعه شناسی 2

 بـحـث هـویـت

تهیه و تنظیم : اعظم توکلی

                      سوالات تستی

الف : در سوالات زیر ، گزینه ی مناسب را انتخاب کنید .

1-    هویت افراد --------- دارای بعد ثابتی می باشد .

الف ) همواره                              ب ) گاهی                  ج ) به ندرت                   د ) معمولاً

2-    هویت (( ثروتمند شدن )) از جمله ویژگیهای ----------- است .

الف ) اکتسابی                           ب ) انتسابی                 ج ) اجتماعی                 د ) ثابت                 

3-    هویت (( سعدی به عنوان شاعر بزرگ )) از جمله ویژگیهای ---------- می باشد .

الف ) فردی                           ب ) متغیر                      ج )اکتسابی                  د ) انتسابی

4-    ((مسلمان بودن )) از ویژگیهای هویتی --------- می باشد .

الف ) اجتماعی                    ب ) فردی                     ج ) متغیر                      د ) انتسابی

5-    هویت (( دانش آموزی )) از ویژگیهای ---------- می باشد .

الف ) انتسابی                       ب ) اکتسابی                ج ) فردی                    د ) ثابت

6-     مقصود از این شعر چیست و چه نوع هویتی را نشان می دهد

( من پیرهن بیش تیم سرتاپای       آن کس که تنش پیرهنم گویی کیست  )

الف ) هویت ظاهری                 ب ) هویت فردی            ج ) جوهره – خویشتن خویش            د ) هویت ظاهری – جوهره

7-    هویت افراد همواره دارای ابعاد -------- می باشد .

الف  ) نسبتاً ثابت                  ب ) نسبتا ً متغیر                   ج ) متغیر              د ) ثابت

8-    هویت ثروتمند بودن از جمله ویژگیهای هویتی ---------- می باشد .

الف ) اکتسابی                    ب ) انتسابی                     ج ) اجتماعی              د ) ثابت

سوالات تکمیلی

ب ) در جای خالی واژه مناسب به کار برید و بنویسید :

1-    هویت در معنای اولیه و عام پاسخ به پرسش از ----------- داده می شود .

2-    پاسخ به پرسش از کیستی ؟ در معنای اولیه و عام ------------ فرد را نشان می دهد .

3-    به ویژگی هایی  که انسانها در پیدایش و تداوم آن تاثیری نداشته باشند خصوصیات ------- می گویند .

4-    به ویژگی هایی که افراد در پدید آمدن آنها اثر گذار هستند خصوصیات ----------- می گویند .

5-    برخی از ویژگی های هویتی مثل مرد یا زن بودن هویتی -------- و ----------- می باشد .

6-     هویت مسلمان ایرانی هویتی ---------- و ------------ می باشد .

7-    هویت انسان ----------- دارای بعد ثابتی نیز هست .

8-    بخشی از هویت ---------- است یعنی ما آن را می شناسیم ، یا دیگران به آن پی می برند .

9-    بخشی از هویت برای ما ----------- است و ما آن را نمی شناسیم .

 

 

سوالات تشریحی

ج ) به سوالات زیر پاسخ مناسب دهید :

1-    هنگامی که تلفن شما زنگ می خورد ، چه واکنشی انجام می دهید .

2-    شما در یک تماس تلفنی چگونه خود را معرفی می کنید .

3-    اگر بعد از سالها معلم کلاس چهارم ابتدایی خود را ببینید و او شما را نشناسد ، چگونه خود را معرفی می کنید .

4-    اگر شما مامور سرشماری باشید چگونه خود را معرفی می کنید .

5-    اگر در تماس تلفنی صدای طرف مقابل ناآشنا باشد ، چگونه خود را معرفی می کنید .

6-     ما در پاسخ (( کیستی )) چه عباراتی را بیان می کنیم با مثال .

7-    هنگام ثبت نام در مدرسه چه اطلاعاتی می نویسیم .

8-    اگر در یک کوپه ی قطار با کسی همسفر شوید ، چه اطلاعاتی از او می پرسید .

9-    دوست دارید همسفر شما در یک کوپه ی قطار چه ویژگیهایی داشته باشد .

10-       در مراسم خواستگاری ، خانواده دختر و پسر ، هر کدام به دنبال چه چیزی هستند .

11-       در معرفی هویت خود و دیگران از چه عبارات و مفاهیمی استفاده می شود با مثال .

12-       چند نمونه از عبارات مثبت یا منفی که در موقعیتهای مختلف برای معرفی افراد به کار برده می شود نام ببرید .

13-       اگر بخواهید در یک وب لاگ خود را معرفی کنید چه می نویسید .

14-       شما معمولاً ایمیل خود را در اختیار چه کسانی قرار می دهید .

15-       آیا ما در شکل گیری هویت خود موثر هستیم با مثال .

16-آیا هویت هرکس امری شخصی و فردی است با مثال .

17-       آیا دیگران ، جامعه و فرهنگ در شکل گیری هویت افراد سهیم هستند با مثال .

18-       کدام یک از ویژگیهای هویتی توسط خود ما پدید آمده است مثال بزنید .

19-       کدام یک از ویژگیهای هویتی را ما به وجود نیاورده ایم اما در تغییر و تبدیل آن نقش داریم .

20-       ویژگیهای انتسابی را تعریف کنید و مثال بزنید .

21-       ویژگیهای اکتسابی را تعریف کنید و مثال بزنید .

22-       ویژگیهای هویتی به چند دسته تقسیم می شوند ، نام ببرید .

23-       با ذکر مثال هویت را در موقعیتهای مختلف تعریف کنید .

24-       هویت های فردی و اجتماعی را با ذکر مثال تعریف کنید .

25-       منظور از ویژگیهای هویتی ثابت و متغیر چیست با ذکر مثال توضیح دهید .

26-آیا هویت فرد همواره ثابت است ، یا در طی زندگی تغییر خواهد کرد ، توضیح دهید .

27-       موقعیت اجتماعی را تعریف کنید .

28-       ابعاد آشکار و پنهان هویت کدام است ؟

29-       چگونه می توان از ابعاد پنهان هویت خود آگاهی پیدا کرد ؟

30-       آیا خطا و اشتباه در شناخت هویت وجود دارد ، توضیح دهید .

31-        اگر همه ی ابعاد هویتی انسان تغییر کند چه اتفاقی می افتد ؟

32-       اگر در شناخت هویت خود دچار مشکل شدید ، از چه کسانی کمک می گیرید ؟

33-       نظر پیامبران و اولیاء الهی در باره هویت چیست ؟

34-       جدول زیر را کامل کنید و ویژگیهای هویتی را مشخص کنید :

خصوصیت

اکتسابی

انتسابی

فردی

اجتماعی

ثابت

متغیر

ایرانی

زن

هوش

افسردگی

مالکیت

 

 

 

 

 

 

 

پاسخنامه

پاسخ سوالات تستی :

1-    الف              2- الف                  3- ج               4 – الف                 5-  ب                6 – د          7- د          8- ب

 

پاسخ سوالات تکمیلی :

1-    کیستی                 2 – هویت             3- انتسابی             4- اکتسابی              5- فردی و شخصی      

6- اجتماعی و ثابت             7- همواره                   8- آگاهانه                   9- پنهان

 

پاسخ سوالات تشریحی :

1-    گوشی را برمی داریم اگر با صدای او آشنا باشیم ، صحبت می کنیم و اگر صدا نا آشنا باشد یا خود را معرفی می کنیم و یا ینکه از او می پرسیم که خودش را معرفی کند .

2-    اگر ما را نشناسد به معرفی خود می پردازیم .

3-    اطلاعات خود را برای او باز گو می کنیم و به معرفی مکان و سال تحصیلی می پردازیم در حقیقت موقعیت خودمان در آن زمان را بازگو می کنیم .

4-    با کارتی که در دست داریم و مشخصات در آن نوشته شده به همراه فرمهایی که برای سرشماری داریم خود را معرفی می کنیم

5-    از ایشان می خواهیم که خودشان را معرفی کنند و سپس به معرفی خود می پردازیم .

6-     به تناسب شناختی که از مخاطب خود داریم عباراتی را بیان می کنیم .

7-    اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی ، نام پدر و تاریخ تولد و اطلاعاتی از این قبیل را می نویسیم .

8-    اطلاعاتی مثل اسم و محل زندگی و منظور از سفر را می پرسیم .

9-    دوست دارم از نظر ویژگی اخلاقی و روحی تقریبا شبیه به خودم باشد .

10-       خانواده دختر و پسر هر کدام در پی شناخت شغل ، موقعیت خانوادگی ، ویژگی های ظاهری و اخلاقی دیگری هستند .

11-       از مفاهیم و عبارات بسیار متنوعی استفاده می شود از جمله عباراتی مانند باگذشت ، وقت شناس  ، با شخصیت ، خونگرم ، باهوش و ----- استفاده می شود .

12-       عبارات مثبت : با هوش ، زرنگ ، فهمیده ، با شخصیت ، مومن ، آزاده و -----

عبارات منفی : تنبل ، بی نظم ، بی مبالات ، دروغگو و ------

13-       سعی می کنیم اسم مستعار خود را بگوئیم و با احتیاط اطلاعات هویتی را در اختیار وب لاگ قرار دهیم .

14-       ایمیل را در اختیار کسانی که می شناسم و دوستشان دارم قرار می دهم .

 

15-       برخی از ویژگیهای هویتی توسط خود ما پدید آمده و یا در پدید آمدن آن نقش داریم مثل خصوصیات اخلاقی و شغلی و برخی را در پیدایش آن موثر نیستیم ولی در تغییر و تبدیل آن می توانیم نقش داشته باشیم مثل منزلت و احترام اجتماعی .

16-برخی ویژگی های هویتی ما فردی و شخصی هستند مثل مرد یا زن بودن و برخی دیگر اجتماعی و فرهنگی است مثل ایرانی بودن .

17-       بله هویت اجتماعی و فرهنگی در ارتباط با دیگران شکل می گیرد و فرد بدون حضور در جامعه نمی توانند آن خصوصیت را داشته باشند مثلاً با عضو بودن در جامعه ایران ، ایرانی محسوب می شویم .

18-       برخی از ویژگی ها توسط خود ما پدید آمده مثل بسیاری از خصوصیات اخلاقی و شغلی .

19-       مثل منزلت و احترام اجتماعی که فرد از طریق موقعیت خانوادگی به دست می آورد و در طول عمر در اثر نوع فعالیت و رفتار خود آن را حفظ می کند یا تغییر می دهد .

20-       ویژگی هایی را که انسانها در پیدایش یا تداوم آنها تاثیری نداشته باشند خصوصیات انتسابی گویند مثل مرد یا زن بودن .

21-       ویژگی که افراد در پدید آمدن آنها اثر گذار هستند خصوصیات اکتسابی نامیده می شود مانند معلم و دانش آموز .

22-       1- برمبنای اکتسابی و انتسابی  بودن     2- برمبنای فردی یا اجتماعی بودن        3- بر اساس ثابت یا متغیر بودن

23-       هویت در موقعیتهای مختلف متفاوت است برخی فردی و شخصی هستند  مثل مرد یا زن بودن برخی اجتماعی هستند مثل ایرانی بودن برخی ثابت و متغیر هستند مثل موقعیت اجتماعی در بعضی اوقات قابل تغییر است و بعضی قابل تغییر نیست مثل زمان و مکان تولد .

24-       هویت فردی مثل زن یا مرد بودن و هویت اجتماعی مثل عضو بودن در جامعه ایران و ایرانی بودن هویت فردی مثل زود رنج یا صبور بودن و هویت اجتماعی مثل اصفهانی بودن .

25-       بعضی خصوصیات هویتی ثابت است مانند ایرانی بودن و بعضی متغیر مثل ویژگی قد و وزن که تغییر می کند و یا مالکیت که تغییر می کند و فرد مثلاً ثروتمند یا فقیر می شود .

26-بعضی هویتها همواره ثابت است و تغییر نمی کند مثل مکان و زمان تولد .

27-       جایگاهی که یک فرد در یک جامعه یا در یک گروه اجتماعی اشغال می کند .

28-       بخشی از هویت آگاهانه است ، یعنی ما آن را می شناسیم یا آنکه دیگران به آن پی برند و آن را برای ما بازگو می کنند و بخشی دیگر برای ما پنهان است ، و ما آن را نمی شناسیم .

29-       ما در باره ویژگی هایی از خود که به آن واقف نیستیم ، تامل می کنیم در باره آنها می اندیشیم و گاهی برای شناخت خود از دیگران کمک می گیریم ، از دوستان خود در باره نقاط قوت و ضعف خویش سوال می کنیم نزد مشاوران ، روانشناسان و روانکاوان رفته و از آنها مشاوره می گیریم .

30-       بله ، گاه خطا و اشتباه در شناخت ویژگی های هویتی وجود دارد ، وجود نظریات مختلف و متفاوتی که در باره هویت افراد داده می شود ، نشانه این است که خطا و اشتباه در شناخت هویت وجود دارد .

 31-       هویت فرد استمرار نخواهد داشت ، هر فرد با آن که در طول زندگی خود تحولات و تغییرات بسیاری را پشت سر می گذارد می داند همان شخصی است که همه آن تغییرات را پذیرفته است پس هویت همواره ، دارای بعد ثابتی نیز هست .

32-       از دوستان خود در باره نقاط ضعف و قوت خویش سوال می کنیم ، به نزد مشاوران ، روانشناسان و روانکاوان رفته و از آنها مشاوره می گیریم .

33-       پیامبران و اولیای الهی در باره ابعاد الهی ،فردی و اجتماعی هویت انسانها و هم چنین در باره غفلت و فراموشی انسانها از هویت حقیقی خود سخن گفته اند .

34-       ایرانی = انتسابی ، اجتماعی ، ثابت

هوش = انتسابی ، فردی ، متغیر

مالکیت = اکتسابی ، فردی ، متغیر

زن = انتسابی ، فردی ، ثابت

افسردگی = اکتسابی ، فردی ، متغیر

 

 

باسمه تعالی

سوالات درس ششم : هویت فردی و اجتماعی

الف : سوالات تشریحی

1-    اقسام هویت فردی را نام برده وهر یک را به اختصار توضیح دهید .

2-    هویت اجتماعی چگونه شکل می گیرد ، با ذکر مثال توضیح دهید .

3-    چگونگی تاثیرویژگی های جسمانی افراد را برخصوصیات روحی ­آنان با ذکر مثال توضیح دهید .

4-    ابعاد روحی و روانی انسان چگونه برخصوصیات جسمانی او تاثیر می گذارد ،با ذکر مثال توضیح دهید .

5-    رابطه­­­­­­ی جهان اجتماعی با طبیعت و بدن آدمی را با ذکر مثال توضیح دهید .

6-     کنش های انسانی چه تاثیری بر محیط زیست دارد ، توضیح دهید .

7-    تاثیر خصوصیات روحی و اخلاقی انسان را بر جهان اجتماعی توضیح دهید .

8-    امام خمینی تمونه چه افرادی در جامعه هستند ،بیان کنید .

9-    جهان اجتماعی چگونه بر خصوصیات روانی و روانی انسانها تاثیر می گذارند.

10- هویت اجتماعی هر فرد برچه اساسی رقم می خورد .

11- درجامعه دینی ، هویت جمعی افراد برچه مداری است ،با ذکر مثال توضیح دهید.

12- نگاه دنیوی جهان متجدد به صبیعت را بیان کنید .

13- درجهان معنوی اسلام به طبیعت چگونه نگاه می شود ، توضیح دهید .

14- جهان غرب به تناسب رویکرد این جهانی خود با کدام دسته از ویژگی های روانی و اخلاقی سازگار است ، توضیح دهید .

15- رابطه­ی میان هویت جمعی جهان مدرن و هویت اخلاقی و الهی انسان را بنویسید .

16- جهان­های سه گانه کدامند،نام برده و رابطه­ی آن ها را توضیح دهید .

17- نقش هادرهویت فرد چه تاثیری دارد،با مثال توضیح دهید .

18- هر جهان اجتماعی برچه اساسی شکل می گیرد .

19- امروزه یکی از مهـم تـرین مسائـلی که توجـه جامعه انسانی را به خود مشغول داشته است ،  چه می باشد ؟ چرا.

20- محیط های جغرافیایی چه تاثیراتی در مناسبات و روابط اجتماعی می گذارند ، توضیح دهید .

ب : سوالات کوتاه پاسخ

21- هویت فردی به چند بخش تقسیم می شود،نام ببرید.

22- دو ویـژگی جسمانی و دو ویـژگی غیرجسمانی انسان را نام ببرید .

23- ویـژگی­های اجتماعی انسان ریشه در چه چیز دارند .

24- ویـژگی­های اجتماعی از چه طریق شکل می گیرند .

25- جهان اجتماعی چگونه شکل می گیرد .

26- دو ویژگی که نشان دهنده هویت جمعی است را نام برید .

27- از حدیث "ما ضعف بدن عما قویت علیه النیه " چه برداشتی می شود .

28- نظر قران کریم در باره­ی برخی از کنش های اجتماعی انسان چیست .

29- جهان های سه گانه را نام ببرید .

30- در جهان معنوی اسلام ، انسان در طبیعت چگونه موجودی است .

 

ج : سوالات کامل کردنی:

31- هویت فردی به دو بخش .........و .......  تقسیم می شود .

32- هویت اجتماعی شامل صفاتی است که ریشه در ...... و....دارند و در ..... شکل می گیرند .

33- ما هنگامی که خود را عضو گروهی خاص معرفی می کنیم ، در حقیقت به ..... خود اشاره می کنیم .

34- محیط های جغرافیایی مختلف تاثیراتی را در مناسبات و ......... می گذارند.

35- در شرایط اقلیمی مختلف ......... پدید می­آید .

36- امروزه تاثیر کنش های اجتماعی انسان بر..........از مهم ترین مسائلی است که توجه جامعه انسانی را به خود مشغول داشته است .

37- هر جهان اجتماعی بر اساس عقاید ، ...... و ...... خود شکل می گیرد .

38- هر جهان اجتماعی به تناسب هویت خود با ....... و ........ تعامل می کند .

39- در جامعه قبیله ای هویت جمعی افراد در ....... آنها مشخص می شود.

40- در جامعه سرمایه داری هویت اشخاص به ......... و........ آنها مشخص می شود .

41- در جامعه دینی هویت جمعی افراد بر مدار ........ است که ........ محترم می شمارد.

42- نگاه دنـیـوی جهان مـتـجـدد و ارزش های آن به گونه ای است که طبیعـت بـه عـنـــوان یک..........برای تصرف و به خدمت گرفتن آن نگاه می شود .

43- در جهان معنوی اسلام ، انسان به عنوان ..... ، آیت و......خداوند است .

44- درجهان معنوی اسلام ، انسان در طبیعت به عنوان ...... خداوند است و او براساس اراده و ........ وظیفه عمران و آبادانی را دارد .

45- جهان اجتماعی بر خلاف جهان طبیعی و جهان نفسانی انسان ­ها با..........شکل می­گیرد .

 

د : سوالات تستی

46- کدام گزینه بیانگر هویت جسمانی افراد است .

1) تنبلی و امید         2) معلم بودن      3) تاریخ تولد و وزن            4پشتکار،گروه خونی

47- این موضوع که : ترشحات زیاد غده­­­ی تیروئید موجب عصبانی شدن انسان می گردد،بیانگر تاثیر کدام ویژگی می باشد .

1)جسمانی بر اجتماعی      2)روحی بر جسمانی        3)جسمانی بر جسمانی 4)جسمانی برروحی

48- امروزه یکی از مهم ترین مسائلی که توجه جامعه انسانی را به خود مشغول داشته است ، چیست؟

1) کنش اجتماعی      2) تاثیر کنش های اجتماعی انسان بر محیط زیست

3)تاثیر کنش های فردی بر اجتماعی  4) تاثیر ویژکی های جسمانی بر روحی

49- جهان متجدد و جهان معنوی اسلام به ترتیب چه نگاهی به طبیعت دارند .

1) یک ماده بی جان برای تصرف – موجودی زنده و نشانه­ی خداوند

2) وسیله ای برای انسان – هدفی مناسب برای انسان

3) مخالف اراده­ی خداوند – همراه اراده خداوند

4) ماده­ی بی جان – قابل تصرف برای انسان

 

 

پاسخ نامه سوالات درس ششم : هویت فردی و اجتماعی

الف : سوالات تشریحی

1- به دو بخش جسمانی وغیر جسمانی تقسیم می شود :

هویت جسمانی مانند مواردی از قبیل تاریخ تولد ، وزن، قدو گروه خونی است که به بدن انسان باز می گردند و مربوط به حهان طبیعت هستند .

هویت غیرجسمانی  شامل صفات اخلاقی و روانی مانند پشتکار ،تنبلی ، اخلاص، امیدو یاس که این ویژگی های هویتی مربوط به جهان نفس با جان آدمی می باشند.

2- هویت اجتماعی مواردی ازقبیل فرزند بودن،معلم بودن،ایرانی یامسلمان بودن است که این بخش از هویت صفاتی است که ریشه در فرهنگ دارند.

3- بسیاری از ویژگی­های جسمانی افرا د بر خصوصیات روحی آنان اثر گذاشته مانند بسیاری از بیماریهای جسمانی که سلامت نفس و روان آدمی را به خطر می­اندازد یا برخی اضطراب ها که ریشه در عوامل جسمانی دارند. در واقع قوای بدنی حکم ابزارهایی برای قوای نفسانی و روانی انسان ها هستند ،در صورت آسیب این قوای جسمانی ، قوای روانی و نفسانی نیز آسیب می بینند مثل ترشح زیاد غده­ی تیروئید که موجب عصبانی شدن انسان می شود .

4- ابعاد روحی و روانی انسان نیز در وضعیت جسمانی افراد اثرگذار است مانند بسیاری از بیماری های جسمی از طریق امداد از قوای روحی . امام صادق فرمودند :" بدن نسبت به آن چه نیت و عزم آدمی بر آن قوی شده باشد احساس ضعف نمی کند.

5- جهان اجتماعی با طبیعت و بدن آدمیان تعامل وتاثیر متقابل دارند . محیط های جغرافیایی مختلف تاثیرات خاصی را در مناسبات اجتماعی گذاشته، در شرایط جغرافیایی نامناسب امکان تشکیل زندگی اجتماعی وجود ندارد ،از طرف دیگر جهان اجتماعی نیز در جهان طبیعت و خصوصیات جسمانی افراد اثـر گذار است .

6- کنش های اجتماعی انسان نه تنها شرایط زیستی دیگر موجودات زنده رابلکه شرایط زیست و زندگی انسان را نیز در معرض خطر و نابودی قرار می دهد.

7- جهان اجتماعی و ویژگی های روانی افراد جامعه نیز تعامل و تاثیر متقابل دارند .برخی آدمیان به دلیل شایستگی های روانی و روحی خود مسیر زندگی اجتماعی انسان را دگرگون می سازند و بعضی دیگربه دلیل شقاوت باطنی خود جامعه و تاریخی را به نابودی می کشانند .

8- نمونه­ای از افرادی که با تقوای خود توانستند مسیر تاریخ جامعه ، ایران ، امت اسلام و بلکه جهان امروز بشریت را دگرگون سازند.

9- امکان رشد برخی از فضایل و رذایل را ازبین می برد یا زمینه­ی رشد آن ها را فراهم می آورد.

10- هویت اجتماعی هر فرد در درون جهان اجتماعی و براساس همان عقاید و ارزش هایی که هر جهان اجتماعی بر اساس آن شکل گرفته ، رقم می خورد .

11- در جامعه دینی هویت جمعی افراد بر مدار ارزش هایی است که آن دین محترم می شمارد. مثلا" اسلام ،در فرهنگ آرمانی خود هویت افراد رابا علم ، تقوی و عدالت ارزیابی می کند.

12- نگاه دنیوی جهان متجدد و ارزش های اخلاقی آن به گونه ای است که طبیعت به عنوان یک ماده بی جان برای تصرف و به خدمت گرفتن آن نگاه می شود . انسان در این جهان به تصرف برای بهره برداری بیشتر از طبیعت می پردازد

13- در این جهان طبیعت به عنوان موجودی زنده ، آیت و نشانه­ی خداوند است . انسان در طبیعت به عنوان خلیفه­ی خداوند است و خلیفه خداوند براساس اراده و مشیت الهی وظیفه عمران و آبادانی آن را دارد.یعنی انسان حق ندارد تصرفاتی را که مخالف اراده حکیمانه الهی است در جهان طبیعت و در جسم و بدن انجام دهد .

14- با آن دسته از اوصاف روانی و اخلاقی سازگار است که در ارتباط با آرمانهاو ارزش های دنیوی آن شکل می گیرند و با ویژگی های اخلاقی­ای که براساس ارزش های معنوی و الهی وجود انسان شکل گرفته باشد، سازگار نمی باشد

15- همان گونه که هویت جمعی جهان مدرن با هویت اخلاقی و روانی و معنوی سازگار نمی باشد، هویت اخلاقی و الهی انسان نیز نمی تواند با هویت جمعی و دنیوی این جهان سازگاری داشته باشد .

16- طبیعی (طبیعت و بدن انسان) ، نفسانی و اجتماعی که از یکدیگر جدا نبوده و بریگدیگر اثر   می گذارند .می توان 6 ارتباط برقرار کرد.

الف : بدن        نفس

ب : نفس          بدن

پ : بدن          جامعه

ت : جامعه        بدن

ث : جام          نفس

ج : نفس          جامعه

17- هر یک از نقش هایی که در جهان اجتماعی بر عهده افراد می باشد ،خود عامل مهم و تاثیر گذاردر شکل گیری هویت فرد است که باعث شکل گیری هویت اجتماعی افراد می باشد .

18- براساس عقاید ، آرمان ها و ارزش های کلان آن جهان اجتماعی شکل می گیرد و براساس آنها قواعد ، هنجارها، نمادها ، نهادهاو سازمان های جامعه سازمان می یابد .

19- تاثیر کنش اجتماعی انسان بر محیط زیست . زیرا نه تنها شرایط زیستی دیگر موجودات بلکه شرایط زیست و زندگی انسان را در معرض خطر و نابودی قرار می دهد .

20- در شرایط جغرافیایی نامناسب امکان شکل کیری زندگی اجتماعی وجود ندارد و در شرایط اقلیمی مختلف فرهنگ های متفاوت پدید می آید . 

ب : سوالات کوتاه پاسخ

21- جسمانی – غیر جسمانی

22- تولد ،وزن ،قد و گروه خونی   - پشتکار ، اخلاق ، امید و یاس

23- ریشه در جامعه و فرهنگ دارند

24- از طریق ریشه داشتن در جامعه و فرهنگ درون جهان اجتماعی قرار می گیرند.

25- جهان اجتماعی برخلاف جهان طبیعی و جهان نفسانی انسانها با فرهنگ و آگاهی مشترک آدمیان شکل می گیرد .

26- عضویت در گروه ، نقش های فرد.

27- تاثیر ابعاد روحی و روانی انسان در وضعیت و خصوصیات جسمانی

28 - قرآن کریم برخی از کنش های اجتماعی انسان را مبدأ فسادی می داند که در خشکی و دریا به وجود می آید و برخی از کنش های دیگر را منشأ گشایش و برکات آسمان و زمین بر روی انسان ها می خواند.

29- طبیعی ، نفسانی و اجتماعی

30- خلیفه خداوند که براساس اراده و مشیت الهی وظیفه عمران و آبادانی طبیعت را دارد .

 

 

 

 ج : سوالات کامل کردنی

31- جسمانی – غیر جسمانی      32- جامعه – فرهنگ – جهان اجتماعی

33- هویت اجتماعی   34- روابط اجتماعی   35- فرهنگ های متفاوتی

36- محیط زیست         37- آرمان ها – ارزش های کلان           38- جهان طبیعی – جهان نفسانی      39- جایگاه قبیله ای            

40- ثروت – توان اقتصادی              41- ارزش هایی – دین

42- ماده ی بی جان          43- موجودی زنده – نشانه              44- خلیفه خداوند- مشیت الهی   45- فرهنگ و آگاهی مشترک

      

 

سوالات درس هفتم : باز تولید هویت اجتماعی

الف : سوالات تشریحی

 1- جهان اجتماعی به هنگام تولد فرد چه اقداماتی انجام می دهد ، توضیح دهید .

2- جهان اجتماعی برای تداوم حیات خود چگونه عمل می کند .

3- جامعه پذیری را تعریف کنید .

4- آیا همه­ی افراد جامعه عقاید ، ارزش ها ، قواعد و هنجارهای اجتماعی را می پذیرند ، توضیح دهید .

5- کجروی اجتماعی را تعریف کنید .

6- هر جامعه برای پیشگیری و کنترل کجروی های اجتماعی چه روش هایی را اتخاذ می کند، نام برده و به اختصار توضیح دهید .

7- کنترل اجتماعی را تعریف کنید .

8-اقناع چه روشی است و قدرت اقناع در کدام جوامع بیش تر است .

9- صورت های مختلف تشویق و تنبیه را بنویسید .

10- امر به معروف و نهی از منکر چیست و چه نقشی در جامعه دارد .

11- هر یک از مراتب امر به معروف و نهی از منکر توسط چه کسانی صورت می گیرد، بنویسید .

12-چه نهادهایی فرد را با زندگی اجتماعی آشنا می کنند.

13- مراتب امر به معروف و نهی از منکر را بنویسید و مشخص کنید که مسئولیت کدام مراتب همگانی و کدام مراتب وظیفه ی نهادها و مراکز رسمی است.

ب : سوالات کوتاه پاسخ

1- جهانی اجتماعی که فرد در آن متولد می شود ،چگونه ایجاد شده است .

2- اولین و مهم ترین آشنایی هایی  فرد با جهانی که در آن متولد شده است ، از چه طریقی به دست می آید .

3- عواملی را که در آشنایی کودک با جهان موثرند را نام ببرید .

4- روش تبلیغ و اقناع را تعریف کنید .

5- روش تشویق و پاداش را تعریف کنید .

6- تنبیه و مجازات را تعریف کنید .

7- چه فرهنگ هایی از قدرت اقناع بیش تری برخوردارند.

8- تشویق و تنبیه غیر رسمی توسط چه کسانی و چگونه صورت می گیرد .

9- تشویق و تنبیه رسمی توسط چه کسانی صورت می گیرد .

10- چه جوامعی بیش تر در معرض آسیب ها و ناهنجاری ها هستند.

11- مراتب امر به معروف و نهی از منکر چگونه است .

12- آثار و نتایج امر به معروف ونهی از منکر چیست .

13- تشویق و تنبیه در کنترل اجتماعی در مورد چه کسانی به کار می رود .

ج :سوالات کامل کردنی

1- هر فرد در یک جهان اجتماعی متولد می شود . این جهان اجتماعی به وسیله­ی ..................از اوایجاد شده است .

2- جهان اجتماعی به هنگام تولد هر فرد ، بخشی از ....................... او را تعیین می کند.

3- جهان اجتماعی برای تداوم حیات خود ،اعتقادات ، ارزش ها ،................... زندگی مناسب با خود را از طریق ........................ به فرد آموزش می دهد.

4- فرد با آموزش هایی که در ...................... می بیند، اولین و مهم ترین آشنایی با جهان را پیدا می کند .

5- به فرآیندی که هر فرد برای مشارکت در زندگی اجتماعی دنبال می کند و مسیری که برای تکوین و شکل گیری .......................افراد طی می شود.................... می گویند .

6- انسان ها دارای ................ و همواره می توانند هویتی را که جامعه برای آن ها در نظر گرفته است ،نپذیرند.

7- به رفتارهایی که برخلاف عقاید ، ارزش ها ، قواعد وهنجارهای جامعه هستند.............می گویند.

8- جامعه افرادی را که مطابق ارزش ها و قواعد جامعه عمل کنند ............... و به آنها پاداش هایی می دهد.

9- جامعه کسانی را که به انحراف اجتماعی دچار شده باشد ............. و ............ می کند.

10- به مجموعه فعالیت هایی که برای پذیرش فرهنگ و انطباق دادن افراد با انتظارات جامعه انجام می شود ...................... می گویند .

11- اقناع روشی است که به واسطه­­ی آن فرهنگ در افراد ...................... نمی شود .

12- فرهنگ هایی که زمینه .............و............... بیش تری دارند و با .................. آدمیان سازگارترند،قدرت اقناع بیش تری دارند.

13- تشویق و تنبیه به دو صورت ................ و ................... انجام می شودو

14- دو عنصر فرهنگی در آموزه های اسلامی ........................ و .................. هستند .

15- مسئولیت برخی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر به عهده­ی .........................است و مسئولیت برخی از مراتب آن بر عهده­ی سازمانهای رسمی و.................. است

د : سوالات تستی

1- جهان اجتماعی که فرد در آن متولد می شود ، چگونه ایجاد می شود.

1) به وسیله همان نسل جدید                2) به وسیله­ی نسل های قبل          3) به وسیله خود فرد

4) به وسیله فرهنگ

2- اولین و مهم ترین آشنایی های فرد با جهان از چه طریق است .

1) موقعیت جدید             2) آموزش           3) رسانه های جمعی             4) خانواده

3- اگر به وسیله رسانه ها عوارض ناشی از اعتیاد را آموزش دهیم، از چه روشی برای پیشگیری و کنترل کجروی های اجتماعی استفاده شده است .

1) تبلیغ و اقناع        2) تشویق و تنبیه           3) تشویق و پاداش          4) تنبیه و مجازات

4- زندان کردن فرد مجرم بیانگر استفاده از چه روشی جهت کنترل اجتماعی است .

1) تبلیغ و اقناع         2) تشویق و پاداش         3) تشویق و تنبیه          4) تنبیه و مجازات

5- تشویق و تنبیه توسط مادر یزرگ بیانگر کدام گزینه است .

1) رسمی                2) غیر رسمی             3) امر به معروف         4) نهی از منکر

 

6- دو عنصر فرهنگی در آموزه های اسلامی کدامند.

1) جامعه پذیری و کنترل اجتماعی                           2) تشویق و تنبیه                                 3) امر به معروف نهی از منکر                               4) آثار فردی و اجتماعی

7- کدام شیوه در پاداش و تنبیه ، آثار عمیق تری دارد.

1) تبلیغ و اقناع                                         2) روش های غیر رسمی

3) روش های رسمی                                  4) امر به معروف و نهی از منکر

 

پاسخ نامه سوالات درس هفتم : باز تولید هویت اجتماعی

الف : سوالات تشریحی

1- بخشی از هویت اجتماعی او را تعیین می کند یعنی آن فرد را به عنوان یکی از اعضای خود به رسمیت می شناسد و برای او شناسنامه ای متناسب با موقعیتی که در آن قرار گرفته است ، در نظر می گیرد و فرد به تدریج با هویتی که جامعه برای او درنظر گرفته است آشنا می شود .

2- اعتقادات ، ارزشها و هنجارهای زندگی مناسب با خودرا ازطریق نهادهای فرهنگی به فرد آموزش می دهد.

3- فرایندی که هر فرد برای مشارکت در زندگی اجتماعی دنبال می کند و مسیری که برای تکوین و شکل کیری هویت اجتماعی افراد طی می شود را جامعه پذیری می گویند.

4- خیر ، انسانها دارای اختیارند و همواره می توانند هویتی را که جامعه برای آنان در نظر گرفته است، نپذیرند یا آن که در مسیر قواعد و هنجارهای اجتماعی حرکت نکنند.

5- رفتارهایی که برخلاف عقاید ، ارزش ها ، قواعد و هنجارهای جامعه هستند ، کجروی اجتماعی می گویند .

6- تبلیغ و اقناع : جامعه از طریق نهادهای فرهنگی و آموزشی می کوشد تا باورها و عقاید خود را طوری تبلیغ کند که افراد قانع شوند .

   تشویق و پاداش : جامعه افرادی را که مطابق ارزش ها و قواعد جامعه عمل کنند را تشویق کرده و پاداش می دهد .

  تنبیه و مجازات : جامعه افرادی را که به انحرافات اجتماعی دچار شده باشند ، تنبیه و مجازات می کند .

7- مجموعه فعالیت هایی که برای پذیرش فرهنگ و انطباق دادن افراد با انتظارات جامعه انجام می شود ، کنترل اجتماعی می گویند.

8-روشی است که به واسطه آن فرهنگ در افراد درونی می شود ، هرچه قدرت اقناع یک فرهنگ بیش تر باشد افرادرفتارهای متناسب با فرهنگ را بهتر انجام می دهند.

فرهنگ هایی که زمینه­ی منطقی و عقلانی و سازگاری با فطرت آدمیان دارند از قدرت اقناع بیشتری برخوردارند.

 

9- رسمی : توسط سازمانها، ادارات ، پلیس‌،‌دادگاه و زندان

    غیر رسمی : توسط خانواده، همسالان و یا به وسیله عموم افراد جامعه  که آثار عمیق تری نیز دارند.

10- از عناصرفرهنگی در آموزه های اسلامی هستند که دارای آثار فردی و اجتماعی و نتایج دنیوی و معنوی هستند و دارای مراتبی می باشد . برخی تبلیغی ، برخی تشویقی یا تنبیهی است .

11- تبلیغی و تشویقی به عهده ی همه افراد جامعه است و تنبیهی به عهده سازمانهای رسمی و حکومتی است .

12- فرد با آموزش هایی که درخانواده می بیند اولین و مهم ترین آشنایی رابا جهان پیدا می کند . مدرسه ، گروه های هم بازی و رسانه های جمعی از دیگر عوامل آشنایی کودک با جهان هستند .

 

13- مراتب امر به معروف و نهی از منکر:

  1) مرحله­ی انزجار قلبی و قطع رابطه با فرد :البته در صورتی که این عمل باعث تنبیه او شود ، درغیر این صورت از قطع رابطه استقبال کرده وآزادانه به دنبال منکرات خواهد رفت.

  2) مرحله­ی زبانی : در این مرحله راهنما، هادی ، معلم ، مربی باید با کمال مهربانی با فرد صحبت کند و معایب و مفاسد را برایش تشریح نموده او را آگاه سازد و از عمل بد یازگرداند.

  3) مرحله­ی عمل : در صورتی که مراحل فوق اثر نداشت باید از راه عمل وارد شد که این مرحله در اختیار حکومت است نه مردم.

 مرحله­ی انزجار قلبی و زبانی همگانی است و جنبه­ی ارشاد و راهنمایی دارد .

مرحله­ی عمل که از طریق تنبیه و مجازات است به عهده­ی نهادها و مراکز رسمی است .

ب :سوالات کوتاه پاسخ

1- به وسیله­ی نسل های قبل از                                                2- آموزش هایی که در خانواده می بیند

3- مدرسه ، گروه همبازی و رسانه های جمعی

4- جامعه از طریق نهادهای فرهنگی و آموزشی می کوشد تا باورها،عقاید و ارزش های خود را به گونه ای تبلیغ کند که افراد قانع شوند .

5- جامعه کسانی را که مطابق ارزش ها و قواعد جامعه عمل کنند تشویق کرده و به آنها پاداش می دهد .

6- جامعه کسانی را که به انحرافات اجتماعی دچار شده باشند ، تنبیه و مجازات می کند .

7- فرهنگ هایی که زمینه­ی منطقی و عقلانی بیش تری دارند و با فطرت آدمیان سازگارترند.

8- بیش تر در خانوده ، بین همسالان یا به وسیله عموم افراد جامعه انجام می شود و آثار عمیق تری دارند.

9- توسط سازمان ها و موسسات اجتماعی مانند ادارات ، پلبس ، دادگاه و زندان.

10- جامعه و فرهنگی که روشهای مناسبی برای تبلیغ ، تشویق و تنبیه نداشته باشد در معرض آسیب و ناهنجاری های بیشتر است و دوام و بقای آن تهدید می گردد .

11-  1) مرحله­ی انزجار قلبی و قطع رابطه با فرد                      2) مرحله­ی زبانی

        3) مرحله­ی عمل

  که برخی از روش های آن تبلیغی و برخی تشویقی یا تنبیهی است . برخی به عهده همه­ی افراد جامعه و برخی به عهده سازمان های رسمی و حکومتی است .

12- در فرایندهای جامعه پذیری و کنترل اجتماعی نقش مهمی دارند .

13- در مورد کسانی که ارزش های فرهنگی را به میزان کمتری درونی کرده اند.

 

ج : سوالات کامل کردنی :

1- نسل های قبل            2- هویت اجتماعی              3- هنجارها – نهادهای فرهنگی

4- خانواده            5- هویت اجتماعی -  جامعه پذیری                6- اختیارند                        7- کجروی اجتماعی              8- تشویق                         9- تنبیه – مجازات                   10- کنترل اجتماعی

11- درونی                               12- منطقی  - عقلانی – فطرت                                 13- رسمی  -  غیررسمی                14- امر به معروف  –  نهی از منکر                    15- همه­ی افرادجامعه  -  حکومتی              

د : سوالات تستی

1- گزینه 2            2- گزینه 4           3- گزینه1        4- گزینه 4       5- گزینه 2

6- گزینه 3            7- گزینه 2

 

د: سوالات تستی

46- گزینه 3

47 - گزینه 4

48- گزینه 2

49- گزینه 1

 

 

 

سوالات درس هشتم :تغییرات هویتی و تحولات اجتماعی

 

الف : سوالات تشریحی

1-هویت اجتماعی افراد چگونه به دست می آید ، توضیح دهید .

2- تحرک اجتماعی را تعریف کنید و انواع آن را نام ببرید .

3- انواع تحرک اجتماعی را نام برده و هریک را با مثال توضیح دهید .

4- نمونه هایی از تحرک اجتماعی درون نسلی و میان نسلی را بیان کنید .

5- چرا افراد نمی توانند هویت اجتماعی یکسان به دست بیاورند ، دلیل آن را ذکر کنید .

6- آیا فرصت های اجتماعی برای کسب هویت و تحرک اجتماعی در همه جوامع یکسان است ، با ذکر مثال توضیج دهید .

7- در جامعه ای که بر اساس ارزش های نژادی شکل می گیرد ،امکان تحرک صعودی برای چه کسانی وجود دارد .

8- در جامعه ای که مناسبات و روابط آن بر مدار ارزش های اقتصادی شکل می گیرد ، امکان تحرک صعودی برای چه کسانی وجود دارد.

9- جهانی که بر مدار ارزش های دنیوی و این جهانی شکل می گیرد ، تحرک اجتماعی را چه چیزی مشخص می کند .

10- وی‍ژگی های جهان سکولار را بنویسید.

11- در جهان دینی و معنوی کدام هویت ها به رسمیت شناخته نمی شوند.

12- تفاوت جهان سکولار با جهان معنوی را بیان کنید .

13- آیا در جوامع سکولار هویت دینی و معنوی افراد امکان بروز و ظهور دارد چرا؟

14- در جوامع مختلف تحرک اجتماعی براساس ارزش های متفاوتی شکل می گیرد ، نمونه هایی از این جوامع را ذکر کنید.

15- تغییرات چه زمانی می تواند مورد تشویق و تایید جامعه قرار بگیرد ، دلیل آن را بیان کنید.

16- درصورتی که هویت جمعی افراد در چارچوب عقاید و ارزش های کلان جامعه شکل بگیرد ، تغییرات هویتی چگونه رخ خواهد داد، با ذکر مثال توضیح دهید .

17- تعارض فرهنگی چه زمانی ایجاد می شود.

18- اگر تغییرات هویتی در خارج از مرزهای مورد قبول فرهنگ جامعه واقع شود،چه نتیجه ای به دنبال خواهد داشت .

19- علل بوجود آمدن تعارضات فرهنگی را نام برده وهر یک را توضیح دهید .

20- آیا هر نوع ابداع و نوآوری و اقتباس از فرهنگ های دیگر به تعارضات فرهنگی منجر می شود، یک نمونه ذکر کنید .

 

ب : سوالات صحیح و غلط

1- انسان ها پس از تولد اغلب هویت اجتماعی انتسابی خود را به صورت فعال در محیط خانواده وغیر آن می پذیرند.  صحیح          غلط

2- انسان ها پس از تولد اغلب هویت اجتماعی  اکتسابی  خود را به صورت انفعالی در محیط خانواده وغیر آن می پذیرند.  صحیح          غلط

3- جابجایی افراد از یک موقعیت اجتماعی به موقعیت اجتماعی دیگر را تحرک اجتماعی می گویند .

     صحیح          غلط

4- در یک جهان دینی و معنوی هویت هایی که ابعاد متعالی و الهی انسان را نفی کنند به رسمیت شناخته نمی شوند. صحیح          غلط

 

ج : سوالات کامل کردنی

1- انسان ها پس ازتولد اغلب هویت اجتماعی .................. خود را به صورت ..............در محیط خانواده و غیر آن می پذیرند .

2- جابجایی افراد از یک موقعیت اجتماعی به موقعیت اجتماعی دیگر را .................. می گویند .

3- جامعه ای که بر اساس ارزش های نژادی شکل می گیرد ، صرفا" برای یک .................. امکان تحرک اجتماعی ..................... فراهم می آورد .

4- برخی از تعارضات فرهنگی علت درونی دارد و به ...................... و فعالیت های افراد که در درون فرهنگ اجتماعی حضور دارند باز می گردد.

5- تعارض فرهنگی .................... و ..................... اجتماعی فراوان به همراه دارد.

6- در یک جهان .................... هویت دینی و معنوی افراد نمی تواند در جامعه بروز و ظهور اجتماعی داشته باشد .

7- جامعه ای که مناسبات و روابط آن بر مدار ارزش های اقتصادی شکل می گیرد ، تحرکات اجتماعی صعودی را تنها برای کسانی ممکن می سازد که ......................... را در اختیار دارند .

8- اگر تغییرات هویتی در خارج از مرزهای مقبول فرهنگی جامعه واقع شود، به ................. منجر می شود که اضطراب و نگرانی های اجتماعی فراوانی به همراه می آورد .

 

د : سوالات تستی

1- جابجایی افراد از یک موقعیت اجتماعی به موقعیت اجتماعی دیگر را ............ می گویند .

الف : هویت اکتسابی         ب : جامعه پذیری         ج : تحرک اجتماعی          د: کنترل اجتماعی

2- جامعه ای که مناسبات و روابط آن بر مدار ارزش های اقتصادی شکل می گیرد تحرک اجتماعی برای چه کسانی فراهم است .

الف : یک نژاد خاص          ب: کسانی که منابع ثروت را دراختیار دارند      ج : کسانی که هویت دنیوی را انکار می کنند .            د : کسانی که ابعاد متعالی و الهی انسان را نفی می کنند .

3-در جهان دینی و معنوی چه هویت هایی به رسمیت شناخته نمی شوند .

الف : هویت هایی که ابعاد متعالی و الهی انسان را نفی کند

ب  : هویت های دنیوی انسان

ج  : هویت های اجتماعی انسان

د  : هویت های مادی و اقتصادی انسان

4- در کدام یک از جوامع زیر هویت دینی و معنوی نمی تواند در جامعه بروز و ظهور داشته باشد .

الف : در یک جهان دینی و معنوی   

ب : جامعه ای که بر اساس ارزش های نژادی شکل می گیرد.

ج : در یک جهان سکولار

د : در جامعه ای که روابط و مناسبات بر مدار ارزش های اقتصادی شکل می گیرد .

5- تعارض فرهنگی چه زمانی ایجاد می شود .

الف : هنگامی که هویت جمعی افراد در چارچوب عقاید و ارزش های کلان جامعه شکل بگیرد

ب : اگر تغییرات هویتی خارج از مرزهای مقبول فرهنگی جامعه واقع شود

ج : زمانی که افراد به دنبال کسب هویت های اجتماعی جدید باشند

د : زمانی که افراد دست به نوآوری می زنند و از این طریق موقعیت اجتماعی خود وبخشی از افراد جامعه را ارتقاء می بخشند.

6- انسان ها پس از تولد اغلب موقعیت اجتماعی انتسابی خود را به چه صورتی می پذیرند .

الف : در موقعیت های جدید               ب : انفعالی در خانوداه                                              ج : به صورت فعال دراجتماع                                   د : از طریق جا به جایی موقعیت موجود

7- انسان ها چگونه به هویت اکتسابی اجتماعی خود دست می یابند .

الف : با برخورد انفعالی با محیط اجتماعی                 ب: با برخورد انفعالی در خانواده

ج : با برخورد فعال با محیط اجتماعی                 د : از طریق جا به جایی از یک موقعیت اجتماعی به موقعیت اجتماعی دیگر

8- اگر کارمند یک اداره با ادامه تحصیل خود به پست مدیریت یک بخش از اداره منصوب شود ، این امر بیانگر چه تحرکی است .

الف : تحرکی صورت نگرفته است           ب: صعودی           ج : نزولی                   د : افقی

9- جهانی که بر مدار ارزش های سکولار شکل می گیرد تحرکات اجتماعی خود رادر چه محدوده  به رسمیت می شناسد .

الف : هویت دینی و معنوی               ب : نژاد خاص                 ج : ارزش های اقتصادی       د : ارزش های دنیوی

10- جوامع بر چه مبنایی برخی تغییرات هویتی و تحرکات اجتماعی را تشویق و یا برخی را منع می کنند.

الف : بر اساس نوع تجرک اجتماعی          ب: براساس موقعیت های اجتماعی جدید که به آن دست یافته اند                 ج : براساس نوع هویت            د : به تناسب عقاید و ارزش های جامعه

11- در جامعه ای که براساس ارزش های نژادی و جامعه ای که بر اساس ارزش های اقتصادی شکل می گیرند ، امکان تحرک اجتماعی صعودی برای چه کسانی فراهم است .

الف : نژادخاص – دارندگان منابع ثروت                ب : ارزش های دنیوی  - معنوی

ج : نژاد خاص – ارزش هاس اقتصادی                  د : نژاد – منابع ثروت

12- در چه صورت تغییرات هویتی در درون جهان اجتماعی رقم می خورد .

الف : ارزش ها و عقاید جامعه حفظ شود

ب  : هویت جمعی در چارچوب عقاید و ارزش های کلان جامعه شکل گیرد

ج : هویت اجتماعی فعلی با قبلی ناسازگار باشد.

د : عومل درونی بیش ترین تاثیر را داشته باشند .

13- تعارض فرهنگی معمولا" با چه چیز همراه می شود.

الف : گسترش و توسعه­ی فرهنگ اجتماعی              ب: تشویق و تایید جامعه

ج : اضطراب و نگرانی های اجتماعی                   د: جامعه پذیری

 

 

 

پاسخ سوالات درس هشتم :تغییرات هویتی و تحولات اجتماعی

 

الف : سوالات تشریحی

1- انسان ها پس از تولد اغلب هویت اجتماعی انتسابی خود را به صورت انفعالی در محیط خانواده و غیر آن می پذیرند ، آن ها پس از مدتی به گونه ای فعال با محیط اجتماعی خود برخورد می کنند و با برخورد فعال هویت اکتسابی اجتماعی خود را به دست می آورند و با کسب این هویت اجتماعی جدید ، موقعیت های اجتماعی نوینی را به دست می آورند.

2- جابجایی افراد از یک موقعیت اجتماعی به موقعیت اجتماعی دیگررا تحرک اجتماعی می گویند .تحرک اجتماعی صعودی ، نزولی و افقی

3- تحرک اجتماعی صعودی  ، نزولی و افقی

  کارمند یک اداره هنگامی که مدیریک بخش از اداره می شود و یا مدیر یک بخش هنگامی که مدیر کل می گردد ، تحرک اجتماعی صعودی پیدا کرده است .

 مدیر اداره هنگامی که از مدیریت عزل می شود و به صورت یک کارمند عادی به کار خود ادامه می دهد، تحرک اجتماعی نزولی دارد .

شخصی که شغل خود را تغییر می دهد، در صورتی که شغل جدید موقعیت اجتماعی او را تغییر ندهد ، تحرک اجتماعی افقی دارد. کارمندی که از یک بخش اداره به بخش دیگر انتقال پیدا می کند ،تحرک اجتماعی افقی دارد.

4- تحرک اجتماعی درون نسلی در مورد یک فرد که در زمان خودش اتفاق می افتد مثل فردی که مدیر است و کارمند می شود یا یک خدمتکار که درس بخواند و کارمند شود.

نحرک میان نسلی تحرک از نسلی به نسل بعد صورت می گیرد مثل فرزند رفتگر که درس می خواند و پزشک می شود یا فرزند یک وکیل که راننده تاکسی می شود .

5- فرصت های که افراد در جهان های مختلف برای تحرک اجتماعی و کسب هویت های اجتماعی جدید دارندیکسان نیست و هر جامعه به تناسب عقاید و ارزش هایی که دارد برخی تغییرات هویتی و تحرکات اجتماعی را تشویق و برخی را منع می کند.

6- خیر ، هر جامعه به تناسب عقاید و ارزش هایی که دارد برخی تغییرات هویتی و تحرکات اجتماعی را تشویق و برخی را منع می نمایند مثلا" جامعه ای که براساس ارزش های نژادی شکل می گیرد ، صرفا" برای یک نژاد خاص امکان تحرک اجتماعی صعودی را فراهم می آورد.

7- صرفا" برای یک نژاد خاص

8- تنها برای کسانی که منابع ثروت را در اختیار دارند .

9- تحرک اجتماعی را در محدوده همان ارزش های دنیوی به رسمیت  می شناسد .

10- هویت دینی و معنوی افراد نمی توانند در جامعه بروز و ظهور اجتماعی داشته باشد ، در این جهان فعالیت هایی که هویت دینی افراد را آشکار کند منع می شود ، در جوامع سکولار و دنیوی امکان رأی دادن به قوانین معنوی و الهی وجود ندارد.

11- در یک جهان دینی و معنوی هویت هایی که ابعاد متعالی انسان را نفی کنند به رسمیت شناخته نمی شوند .

12- در یک جهان سکولار ، هویت دینی و معنوی افراد نمی توانند در جامعه بروز و ظهور اجتماعی داشته باشد ، در این جهان فعالیت هایی که هویت دینی افراد را آشکار کند منع می شود ، در جوامع سکولار و دنیوی امکان رأی دادن به قوانین معنوی و الهی وجود ندارد. در حالی که در جهان دینی و معنوی هویت هایی که ابعاد متعالی انسان را نفی کنند به رسمیت شناخته نمی شوند .

13- خیر ، در این جهان فعالیت هایی که هویت دینی آفراد را آشکار کنند، منع می شوند .

14- 1- جامعه ای که بر اساس ارزش های نژادی شکل می گیرد ،صرفا" برای یک نژاد خاص امکان تحرک اجتماعی صعودی فراهم می اورد .

    2- در جامعه ای که مناسبات و روابط آن برمدار ارزش های اقتصادی شکل می گیرد ، تحرک اجتماعی صعودی را تنها برای کسانی ممکن می سازد که منابغ ثروت را در اختیار دارند.

   3- جهانی که برمدار ارزش های دنیوی و این جهانی شکل می گیرد ، تحرکات اجتماعی را در محدوده همان ارزش ها به رسمیت می شناسد.

  4- در یک جهان سکولار ، هویت دینی و معنوی افراد نمی توانند در جامعه بروز و ظهور اجتماعی داشته باشد ، در این جهان فعالیت هایی که هویت دینی افراد را آشکار کند منع می شود ، در جوامع سکولار و دنیوی امکان رأی دادن به قوانین معنوی و الهی وجود ندارد.

  5- در جهان دینی و معنوی نیز هویت هایی که ابعاد متعالی انسان را نفی کنند به رسمیت شناخته نمی شوند .

15- تا هنگامی که هویت جمعی افراد در چارچوب عقاید و ارزش های کلان جامعه شکل گیرد ، تغییرات هویتی درون یک جهان اجتماعی رقم می خورد و این تغییرات نه تنها در تعارض با هویت فرهنگی جامعه قرار نمی گیرد بلکه می تواند مستلزم گسترش و توسعه فرهنگ اجتماعی باشد و به همین دلیل این گونه تغییرات می تواند مورد تشویق و تأیید جامعه نیز قرار گیرد.

16-  تغییرات هویتی در درون یک جهان اجتماعی واحد رقم می خورد و این تغییرات نه تنها در تعارض با هویت فرهنگی جامعه قرار نمی گیرد بلکه مورد تشویق و تأیید جامعه نیز قرار گیرد . فردی که با پشتکار خود در یکی از عرصه های اجتماعی دست به نوآوری می زند و از این طریق موقعیت اجتماعی خود و بخشی از افرا د جامعه را ارتقاء می بخشد مورد تأیید جامعه واقع می شود.

17- تغییرات هویتی افراد گاه از مرزهای مورد قبول یک  فرهنگ فراتر می رود ، اگر تغییرات هویتی خارج از مرزهای مقبول فرهنگی جامعه واقع شود و شیوه هایی از زندگی را که با عقاید و ارزش های اجتماعی در تقابل هستند به دنبال بیاورد به تعارض فرهنگی منجر می شود که اضطراب و نگرانی های اجتماعی فراوانی به همراه دارد .

18- به تعارض فرهنگی منجر می شود که اضطراب و نگرانی های اجتماعی فراوانی به همراه دارد .

19- برخی از علل آن درونی است و به نوآوری و فعالیت های افراد که در درون فرهنگ اجتماعی حضور دارند باز می گردد و برخی از علل بیرونی است و در اثر تأثیر پذیری از فرهنگ های دیگر به وجود می آید .

20- خیر ، نوآوری در زمینه های علمی ،پزشکی ،صنعتی و . . . ایجاد تعارض نمی کند .نوآوری و اندیشه های جدید در حیطه­ی علوم انسانی چالش برانگیز بوده و ایجاد تعارض می کند .

 

ب : سوالات صحیح و غلط

1- غلط                      2- غلط                         3- صحیح                      4- صحیح

 

ج : سوالات کامل کردنی

1- انتسابی – انفعالی                    2- تحرک اجتماعی                   3- نژاد خاص – صعودی

4- نوآوری              5- اضطراب – نگرانی های            6- سکولار         7- منابع ثروت

8- تعارض فرهنگی

 

 

د : سوالات تستی

1- ج              2- ب                  3- الف                    4- ج                   5- ب

6- ب             7- ج                 8- ب                      9- د                    10- د

11- الف                            12- ب                       13- ج

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد